Top Ad 728x90

,

Merancang kewangan masa depan

APABILA berbicara soal kewangan dan sara hidup, antara persoalan yang sering ditimbulkan ialah sudahkah anda meluangkan masa merancang masa depan?

Dalam kesibukan mencari sumber pendapatan, menguruskan perniagaan dan menunaikan tanggungjawab kepada keluarga, sudahkah anda meluangkan masa untuk merancang masa depan?

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif HSBC Amanah Takaful (Malaysia) Sdn. Bhd., Zainudin Ishak, perancangan kekayaan strategik awal adalah penting untuk menjamin masa depan keluarga dan perniagaan anda.

"Pada hakikatnya kehidupan kita begitu sibuk dengan segala tuntutan kerja, perniagaan, keluarga dan pelbagai komitmen lain.

"Walaupun kita memberi keutamaan untuk memastikan agar kita dapat memberi nafkah kepada keluarga sekarang, kita kadangkala terlepas pandang dan tidak terlintas di fikiran untuk meluangkan masa merancang dan memikirkan tentang masa depan keluarga terjamin," katanya.

Menurut beliau, fokus perancangan sewajarnya berubah sejajar dengan perniagaan yang berkembang maju melalui pelbagai peringkat kitaran perniagaan yang berbeza iaitu 'survival', pertumbuhan dan kematangan.

Sebab itu katanya, perlu ada strategi kesinambungan perniagaan

"Langkah pertama untuk menentukan kaedah yang sesuai bagi melindungi perniagaan dan keluarga anda ialah dengan merangka strategi kesinambungan perniagaan.

"Setiap orang mempunyai keperluan dan matlamat kewangan masa depan yang berbeza dan khusus kepada cara hidup mereka. "Bergantung pada keperluan dan matlamat anda, pelan Takaful boleh disesuaikan untuk membantu anda dan keluarga mencapai matlamat tersebut," katanya.

Sebagai contoh katanya, ada yang mungkin mahu menyerahkan perniagaan kepada anak demi menjamin kesinambungan perniagaan. Atau mahu menjual perniagaan kepada rakan kongsi sekiranya sesuatu yang tidak dijangka berlaku.

Walau apa pun strategi katanya, pasti ada pelan yang boleh disesuaikan dengan keperluan khusus perniagaan anda.

"Strategi kesinambungan perniagaan yang rapi boleh memberikan anda ketenangan fikiran terhadap masa depan sekiranya anda atau individu penting lain meninggal dunia atau hilang upaya. "Dengan cara ini, keluarga anda dan orang tersayang boleh menampung keperluan kewangan mereka dengan lebih baik," kata Zainudin.

Antara manfaat strategi kesinambungan perniagaan katanya, ialah menggabungkan pelan takaful yang sesuai, ini termasuk strategi mengekalkan secara eksklusif perniagaan tersebut di tangan orang tertentu sahaja dengan mengehadkan pemindahan kepentingan perniagaan hanya kepada rakan kongsi, ahli keluarga atau kakitangan penting pilihan anda.

Di samping itu, strategi tersebut boleh memastikan kestabilan perniagaan dan mengurangkan risiko kredit yang boleh memberi jaminan yang lebih kukuh kepada pelanggan dan pemiutang.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90