Top Ad 728x90

,

Pelatih Ingkar: JLKN Serah 3,892 Nama Kepada Polis

Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) telah menyerahkan kepada polis 3,892 nama bakal pelatih yang gagal melaporkan diri untuk mengikuti Program Latihan Khidmat Negara (PLKB) sejak 2010.

Ketua Pengarah JLKN Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata pihaknya menyerahkan kepada polis untuk membuat siasatan sebelum tindakan diambil terhadap pelatih terbabit.

"Kami tidak ada pilihan selain menghantar nama mereka kepada pihak polis kerana sesiapa yang ingkar dan disahkan melanggar peraturan itu tidak diberi sebarang pengecualian atau penangguhan," katanya kepada pemberita selepas pelancaran pergerakan pelatih PLKN Kumpulan 3 Siri 9/2012 di Poly-Tech Mara, di Kota Bharu pada Ahad.

Katanya JLKN mengambil masa untuk menyediakan senarai tersebut kerana perlu memastikan kesahihan setiap kes termasuk kegagalan pelatih memberi alasan kukuh untuk tidak menghadiri PLKN.

Abdul Hadi berkata mereka yang didapati bersalah akan didenda menjalani khidmat komuniti selama 240 jam.

Katanya walaupun sudah menjalani khidmat komuniti, mereka masih diwajibkan mengikuti PLKN.

Abdul Hadi menasihatkan mereka yang dipanggil mengikuti PLKN tampil membuat penjelasan jika tidak mahu menghadiri latihan, agar tidak disiasat polis dan dikenakan tindakan undang-undang.

Mengenai pengambilan kumpulan ke-3 yang menjalani latihan bermula hari ini hingga 29 Nov, beliau berkata pihaknya merangka program khas untuk mereka iaitu Program Tiga Dalam Satu, iaitu sambutan bulan Kemerdekaan, Sambutan Hari 1Malaysia dan Ramah Mesra Aidilfitri.

Katanya program itu penting untuk mempercepatkan proses suai kenal antara pelatih selain mendedahkan mereka kepada perkembangan terkini dalam negara. Program itu turut menekankan semangat kenegaraan dan kerohanian, selain menyemarakkan lagi pembentukan negara bangsa, katanya.

Abdul Hadi berkata empat modul yang diperkenalkan sebelum ini iaitu fizikal, kenegaraan, khidmat komuniti dan pembangunan masyrakat tetap diteruskan.

"Ia adalah aktiviti yang telah diputuskan oleh kerajaan...tetapi dari segi pengisian ia akan diubah dari semasa ke semasa melalui jurulatih PLKN yang pakar bagi memastkan mereka ini tidak menjalani latihan dan pembelajaran yang sama dengan pelatih sebelum ini," katanya.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90