Top Ad 728x90

27 syarikat disiasat Bank Negara Malaysia (BNM)



KUALA LUMPUR 23 Okt. - Bank Negara Malaysia (BNM) telah menyiasat 27 individu dan syarikat yang menjalankan skim kewangan haram yang menggunakan emas.

BNM dalam kenyataannya menyatakan, tujuan serbuan dan siasatan ke atas individu dan syarikat berkenaan adalah bagi melindungi kepentingan para pelabur daripada melabur lebih banyak wang dalam skim yang berisiko dan untuk melindungi kepentingan orang ramai.

Syarikat terbabit disyaki melakukan kesalahan, termasuk mengambil deposit secara haram, mengubah wang haram, mengelak cukai, memberikan maklumat palsu termasuk pernyataan yang salah, melantik ejen tanpa lesen dan gagal mengemukakan dokumen berkanun.

“Syarikat-syarikat tersebut dipercayai menjalankan skim yang tidak dapat bertahan lama selain menjanjikan pelabur pulangan bulanan yang lumayan dan jaminan belian balik emas.

“Skim tersebut bukan dibiayai oleh jual beli emas yang sebenar, sebaliknya dibiayai dengan menggunakan wang yang baharu dilaburkan dalam skim ini," menurut kenyataan berkenaan.

Jumlah aset dan wang yang ada pada syarikat-syarikat berkenaan biasanya tidak sepadan dengan jumlah yang dikumpulkan daripada para pelabur.

Menurut BNM, serbuan perlu dibuat segera untuk mengelakkan syarikat daripada menyembunyikan atau memusnahkan bahan bukti serta menghalang aset daripada lesap.

Aset yang dirampas semasa serbuan dibuat akan didokumenkan dengan teliti dan diambil kira serta disimpan di tempat yang selamat.

Sekiranya terdapat prosiding jenayah, aset tersebut hanya boleh diuruskan atas perintah mahkamah selepas prosiding perbicaraan selesai.

BNM dalam kenyataannya juga menasihatkan orang ramai agar mengambil perhatian terhadap perkara-perkara tersebut sebelum melabur:

* Sekiranya skim itu kelihatan ‘terlalu indah’, kemungkinan besar ia skim palsu.

* Waspada dengan skim Ponzi, iaitu pengendali akan mengambil wang pelaburan pelabur baharu untuk membayar ‘dividen’ kepada pelabur awal.

* Berurusan hanya dengan skim kewangan berlesen.

* Rujuk kepada pihak berkuasa.

* Jangan terburu-buru melabur.

* Berhati-hati dengan pelaburan di Internet.

* Waspada dengan apa-apa peluang pelaburan tidak bertulis.

* Simpan segala dokumen pelaburan (jika pelaburan telah dibuat).

* Rujuk laman web BNM mengenai amaran penipuan (www.bnm.gov.my)

- UTUSAN


1 Comment:

  1. saya megat mohamed alwi megat yunus,sila pihak tuan selidik syarikat ini iaitu TRIPLENINE GOLDWORLD GALLERY SDN.BHD.CAWANGAN PERAK,NO.25B,PERSIARAN GREENTOWN 7,GREENTOWN BUSINESS CENTRE,30450 IPOH,PERAK.
    TEL:052549996

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90