Top Ad 728x90

,

Pakar Melihat Keuntungan Dalam Pemotongan Cukai

Isi rumah di Malaysia akan dapat menjimatkan purata sebanyak RM1, 000 setahun dengan kadar cukai individu dikurangkan bermula tahun depan, kata pakar.

Mereka yang berada dalam kumpulan berpendapatan sederhana dan sederhana rendah berpeluang untuk mendapat manfaat paling besar daripada pengurangan tersebut.

"Pembayar cukai yang jatuh dalam lingkungan RM35,000 hingga RM50,000 Pendapatan setahun, mampu berjimat sekurang-kurangnya RM475, tanpa kemasukan pelepasan rebat cukai dan lain-lain," Pengarah Komunikasi Korporat, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Norazirah Mohd Said memberitahu The Star.

Menurut akauntan bertauliah dan perunding ekonomi Tan Sri Dr Lau Ban Tin, keluarga berpendapatan sederhana dengan pendapatan isi rumah bulanan gabungan antara RM6,000 dan RM7,000 sebulan dijangka mendapat penjimatan terbanyak dari pemotongan cukai.

"Sebilangan besar daripada keluarga di Malaysia terdiri dalam kumpulan ini dan mereka akan dapat menjimatkan purata sebanyak RM1,000 dalam pembayaran cukai setiap tahun," katanya.

Dr Lau berkata kumpulan ini biasanya terdiri daripada graduan yang berusia antara 27 dan 35 yang baru berkahwin atau mempunyai keluarga muda.

"Ia adalah satu langkah yang baik yang akan memberi manfaat kepada majoriti berpendapatan pertengahan, namun tidak banyak perbezaan bagi golongan kaya atau miskin," katanya.

Bagaimanapun, Dr Lau berkata masih banyak perlu dilakukan untuk memperbaiki struktur cukai negara.

"Sesuatu yang masih tidak kena dengan sistem pencukaian ini ialah golongan berpendapatan tertinggi bagi cukai individu adalah 26 peratus manakala syarikat-syarikat hanya membayar 25 peratus.

"Ini memberi gambaran yang salah bahawa individu yang berpendapatan lebih daripada syarikat dan adalah tidak adil kepada pembayar cukai Malaysia," tambah Dr Lau.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pengurangan kadar cukai pendapatan individu oleh satu peratusan bagi setiap cukai pendapatan tahunan yang dikumpulkan antara RM2,500 dan RM50,000 pada tahun 2013 dalam ucapan bajet beliau pada Jumaat.

Beliau menyebut contoh profesional muda yang belum berkahwin dengan pendapatan bulanan sebanyak RM5,000, dapat menjimatkan kira-kira RM425 setahun.

Pengurangan ini juga telah mengeluarkan 170,000 rakyat Malaysia daripada senarai pembayar cukai.

Pengurus Deloitte Malaysia, Tan Theng Hooi berkata walaupun satu mata peratusan pengurangan adalah kecil namun ia memberi manfaat kepada rakyat negara ini.

"Malah jika isi rumah dapat menjimatkan hanya purata antara RM900 atau RM1,000 setahun, ia bermakna terdapat baki untuk perbelanjaan lain," katanya.

Bagaimanapun, Tan berkata beliau percaya bahawa pengurangan itu adalah selaras dengan rancangan Kerajaan untuk memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tidak lama lagi.

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90