Top Ad 728x90

, ,

Persaingan Peroleh Hak Siar Musim Baru EPL Bermula



Perebutan untuk mendapatkan hak bagi menyiarkan perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) untuk empat tahun akan datang kini bermula.

Telekom Malaysia Bhd telah menyatakan minat mereka untuk EPL kepada StarBiz.

Ini bermakna ia akan bersaing dengan penyandang pemilik hak itu, Astro Malaysia Holdings Bhd bagi mendapatkan kandungan berkenaan.

Kedua-dua parti itu berkata telah mula mendapatkannya pada lewat 2009 untuk musim 2010-2012.

Pada masa itu, Astro muncul sebagai pemenang, dan dikhabarkan membayar sejumlah RM800 juta.

Harga itu dibayar dan nama-nama pembida untuk hak EPL adalah sulit.

Persaingan kali ini mungkin turut melibatkan Asian Broadcasting Network (ABN).

Syarikat kabel TV digital itu yang masih belum melancarkan perkhidmatannya turut menjadi pencabar yang perlu meningkatkan kandungan sukannya.

“Kami tidak tahu berapa banyak pihak yang menyatakan minat setakat ini, tetapi bidaan akan menjadi menarik untuk musim akan datang,” kata Naib Presiden Eksekutif untuk Media Baru TM, Jeremy Kuang.

“Kami sentiasa minat dalam kandungan yang baik dan kami menunjukkan minat itu. EPL merupakan aset paling baik yang akan membantu dalam menawarkan kandungan sukan kami,” tambah Kuang.

Astro tidak memberi maklum balas terhadap pertanyaan daripada StarBiz dan pemegang saham utama ABN, Datuk Kenneth Eswaran tidak dapat mengulas mengenainya.

Minggu lepas, EPL telah menghantar emel kepada beberapa pembida berpotensi bagi memaklumkan mereka bahawa proses bidaan akan ditetapkan untuk bermula bagi hak mudah alih dan TV.

Para pembida yang berpotensi perlu menunjukkan minat mereka sehingga 12 Oktober.

Parti yang berminat perlu menghantar bidaan mereka pada 8 November, selepas itu akan diadakan bidaan secara elektronik (e-bidaan) pada November atau Disember.

Tarikh sebenar e-bidaan itu akan ditetapkan kemudian.

Pemenang akan diumumkan pada Januari atau Februari dan parti yang berjaya perlu membayar lima peratus daripada harga bidaan dalam tempoh 30 hari bagi mendapatkan hak berkenaan.

Terdapat tiga musim untuk EPL, yang pertama akan bermula pada Ogos 2013 sehingga Mei 2014, dan dua musim seterusnya pada bulan yang sama bagi 2014/15 dan 2015/16.

Secara keseluruhan terdapat 380 perlawanan untuk musim baru dan musim ini akan berakhir pada suku kedua 2013.

Penyiar di seluruh dunia akan membayar sejumlah besar untuk mendapatkan kandungan perlawanan bola sepak popular itu dan Singapore Telecommunications (SingTel) mendapatkan haknya untuk perlawanan musim seterusnya bagi saluran televisten berbayarnya, memberikan kelebihan dari segi bilangan pelanggan yang lebih banyak berbanding pesaingnya, StarHub.

Di Thailand, para pemain bersedia untuk membina dan begitu juga dengan penyiar dan pemain industri media di Vietnam.

Menurut satu laporan bahawa tiga bulan lalu, BT dan BskyB dari UK membayar 3 bilion pound untuk hak EPL dari tahun depan sehingga 2016, memberi pukulan kepada pesaingnya yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) iaitu penyiar sukan ESPN.

Soalan yang bernilai jutaan ringgit adalah berapa banyak pihak di Malaysia yang sanggup untuk membayar bagi mendapatkan kandungan itu.

Kuang percaya bahawa “terdapat peningkatan ketara dari musim ini dan ia dipengaruhi dengan peningkatan minat terhadap kandungan berkenaan oleh para pemain.”

Malaysia mempunyai peraturan untuk perkongsian kandungan dan ia tidak dijelaskan sekiranya parti yang menang akan berkongsi dengan pihak lain.

Di Singapura, SingTel mengecualikan perkongsian itu.

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90