Pentingnya bersenam

Kita sedia maklum bahawa terdapat kaitan rapat antara kegemukan dan penyakit jantung. Ia menjadi penyebab utama kepada tekanan darah tinggi dan paras kolesterol berlebihan dalam darah.

Penurunan berat badan banyak membantu dalam menurunkan kadar kedua-dua penyakit yang berkaitan dengan jantung ini.

Pelbagai kajian epidemik menunjukkan bahawa terdapat peningkatan sebanyak 3mm/Hg tekanan sistolik dan 2mm/Hg peningkatan tekanan diastolik apabila berat badan seseorang itu meningkat sebanyak 10 kilogram melepasi paras berat badan normal. Setiap 10 peratus peningkatan berat secara relatifnya di anggarkan bahawa 6.5mm/Hg peningkatan terhadap sistem tekanan darah dalam tubuh.


Terdapat satu kajian menunjukkan bahawa individu yang mempunyai berat badan berlebihan adalah berisiko lebih dari tiga kali ganda untuk menghadapi darah tinggi dan lebih dua kali ganda lebih tinggi untuk mendapat kolesterol berlebihan berbanding dengan mereka yang mempunyai BMI (body mass index) normal iaitu di antara 18.6 sehingga 24.9.

Sejumlah 30 peratus daripada jumlah kematian penyakit kencing manis disebabkan faktor amalan pemakanan tidak seimbang serta corak kehidupan yang tidak sihat. Berat badan berlebihan adalah salah satu punca risiko utama dalam perkembangan kencing manis jenis dua iaitu ‘non-insulin- dependent diabetes mellitus’ (NIDDM).

Maklumat daripada kajian menunjukkan NIDDM adalah tiga kali ganda lebih biasa di kalangan mereka yang menghadapi masalah kegemukan.

Barah
Satu penyelidikan yang dilakukan oleh pertubuhan barah antarabangsa mendapati bahawa kadar barah prostat dan usus atau kolon adalah lebih tinggi di kalangan lelaki gemuk. Barah seperti uterus, servik dan ovari menunjukkan peningkatan ketara di kalangan wanita gemuk. Sementara itu wanita yang hampir menopous pula mempunyai risiko lebih tinggi untuk mendapat barah payudara.

Faktor mekanikal berkaitan dengan lemak berlebihan dalam badan boleh menjurus kepada kegagalan paru-paru berfungsi dengan baik. Kegemukan yang tidak terkawal menjadi punca tidur berdengkur dan kegagalan bahagian sebelah kanan jantung untuk berfungsi.

Kajian dari penyelidikan menunjukkan mereka yang menghadapi masalah kegemukan dan kadar kematian menunjukkan secara jelas hubung kait antaranya yang mencatatkan peningkatan risiko penyakit jantung dan kegagalan jantung berfungsi.

Petua kekal berat badan

Rumah adalah tempat terbaik untuk anda menentukan pada waktu bila, apa untuk dan bagaimana menyediakan makanan. Anda boleh menggunakan panduan di bawah ini untuk membantu anda mendapatkan berat badan impian anda.

* Makan tiga hidangan lengkap setiap hari, tetapi jika mempunyai keinginan mengunyah ambil sedikit lobak merah, timun atau buah jambu.

* Minum banyak air sepanjang hari, ia membantu anda berasa lebih kenyang.

* Jangan makan dengan laju. Anda akan makan lebih sedikit dan lebih menikmati hidangan anda.

* Makan lebih sayuran dan buah-buahan.

* Daripada menggoreng, gunakan cara masakan yang lain seperti rebus, panggang, kukus, salai dan bakar.

* Gunakan kuali tidak melekat untuk mengurangkan penggunaan minyak masak dan lemak.

- BERITA HARIAN Pentingnya bersenam

0 comment... add one now

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Tawaran Istimewa E-Book

Jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan lebih 1,000 buah Koleksi E-book pelbagai topik dengan hanya RM20.00 sahaja. WhatsApp "E-BOOK RM20" ke: 0139790000

lihat tawaran