Top Ad 728x90

Ulang Siar Rancangan Di Stesen Penyiar Berbayar Amalan Biasa

Ulang siaran rancangan di stesen penyiar berbayar merupakan amalan biasa bagi semua penyedia perkhidmatan tersebut di dunia, Dewan Rakyat diberitahu pada Rabu.

Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Joseph SalangGandum berkata ulang siaran rancangan di stesen penyiar berbayar berlaku keranabeberapa faktor antaranya bagi memenuhi kehendak dan minat penonton.

"Selain itu faktor aspek penjadualan rancangan yang pelbagai untuk memastikan setiap rancangan dapat ditonton pelanggan pada masa yang dikehendaki mereka turut diambil kira," katanya ketika menjawab soalan Datuk Mohd Jidin Shafee (BN-Setiu) berkenaan tindakan stesen berbayar Astro yang sering menyiarkan rancangan berulang.

Mengenai soalan penyiaran iklan komersil yang semakin banyak di Astro pula Joseph berkata sepanjang suku pertama dan kedua 2012, Astro didapati tidak menyiarkannya melebihi jumlah masa yang ditetapkan.

"Syarat lesen Pemberi Perkhidmatan Aplikasi Kandungan (Individu) (CASPI) yang terpakai ke atas badan penyiar berhubung iklan komersil menghendaki para pemegang lesen untuk menghadkan penyiaran kandungan iklan komersil mengikut jumlah masa yang telah ditetapkan.

"Ketidakpatuhan para pemegang lesen terhadap syarat ini akan menyebabkanpelanggaran lesen yang membolehkan tindakan penguatkuasaan diambil di bawah AktaKomunikasi dan Multimedia 1998," katanya.

Sementara itu, beliau berkata sehingga kini kementerian mengeluarkan 11 lesen CASPI kepada perkhidmatan stesen televisyen berbayar dengan tiga daripadanya telah beroperasi, satu pemegang lesen sedang dalam tempoh percubaan manakala tujuh lagi masih belum memulakan operasi.

"Dimaklumkan juga mana-mana pelabur yang berminat boleh memohon untuk mendapatkan lesen CASPI daripada kementerian ini," tambahnya.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90