Top Ad 728x90

,

Posmen kerja 5 hari seminggu mulai 1 Janurai 2013

Seramai 8,500 posmen di seluruh negara bakal menikmati waktu bekerja lima hari seminggu mulai 1 Januari depan berbanding enam hari sekarang.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata mereka sebahagian daripada 16,500 kakitangan Pos Malaysia Berhad (Pos Malaysia) yang layak untuk menikmati waktu bekerja baru itu selain pekerja sektor perkeranian.
Rais berkata, bagi kakitangan di Sabah dan Sarawak, penyelarasan waktu bekerja baru itu hanya berkuat kuasa pada 1 Februari depan kerana Pos Malaysia memerlukan lebih masa bagi membuat penyelarasan termasuk dari segi pentadbiran.

“Kedua-dua negeri ini (Sabah dan Sarawak), Pos Malaysia perlu tempoh empat minggu lebih daripada di Semenanjung untuk membuat penyusunan operasi dan pentadbiran dengan mengambil kira keadaan geografi,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Ramah Mesra bersama wakil Kesatuan-Kesatuan Sekerja Pos Malaysia di sini, semalam.

Rais berkata, bagi kakitangan yang perlu bekerja pada hujung minggu layak menikmati bayaran atau imbuhan lebih masa yang munasabah.

Katanya, penyelarasan waktu bekerja baru daripada enam hari kepada lima hari seminggu adalah satu daripada bukti pelbagai transformasi dilakukan kerajaan adalah bersifat kasih sayang.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Penolong Eksekutif Pos Malaysa Berhad, Jamaluddin Kassim, warga Pos Malaysia terutama posmen kini mempunyai lebih masa untuk bersama keluarga.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90