Pewaris patut sepakat urus harta pusaka

Daripada Jabir, katanya Rasulullah SAW bersabda: “Peliharalah hartamu baik-baik dan jangan dirosakkan kerana setiap orang yang diberi suatu pemberian maka harta itu menjadi milik yang diberi selama hidupnya dan apabila dia meninggal menjadi milik keturunannya.” (Riwayat Muslim)

Perkara yang bersabit dengan pewarisan harta pusaka seperti waris, pewaris, warisan dan ahli waris. Waris adalah orang yang menerima pusaka. Pewaris orang yang mewariskan, manakala warisan pula benda yang diwariskan atau dipanggil pusaka peninggalan.

Ahli waris adalah semua orang yang menjadi waris. Menurut adat, menjual harta pusaka yang tinggi nilainya adalah dilarang apalagi untuk kepentingan peribadi si penjual. Menjual harta pusaka bererti seolah-olah seseorang itu melupakan masa depan generasi selepasnya.

Dalam masyarakat Melayu kita, wujud suatu anggapan bahawa orang yang menjual harta pusaka yang tidak sepatutnya akan mengundang malapetaka dalam hidupnya serta mendapat kutukan. Namun, dewasa ini berlaku juga penjualan harta pusaka disebabkan berbagai alasan”

Bahkan dalam masyarakat Melayu kita, wujud suatu anggapan bahawa orang yang menjual harta pusaka yang tidak sepatutnya akan mengundang malapetaka dalam hidupnya serta mendapat kutukan. Namun, dewasa ini berlaku juga penjualan harta pusaka disebabkan berbagai alasan.

Antaranya, tanah pusaka itu tidak produktif lagi seperti tanah sawah atau ladang yang sudah tidak mendatangkan hasil. Lalu ia dijual untuk dibina projek perumahan, perusahaan (kilang) dan sebagainya.

Tidak ada yang sanggup menguruskannya hingga ia terbiar begitu saja, manakala ahli waris pula tinggal berjauhan dan sukar untuk menguruskannya. Harta pusaka dijual bertujuan untuk ditukarkan dengan sesuatu lain yang lebih produktif dan ia diberikan status harta pusaka.

Dalam hal ini apa yang penting adalah sesuatu keputusan berkaitan harta pusaka mestilah diambil dengan kesepakatan seluruh ahli keluarga atau anggota waris sama ada jauh atau dekat demi mengelak berlakunya perbalahan.

Lumrah manusia mudah terpedaya apabila dilimpahi harta dan wang yang banyak hingga sanggup melakukan apa saja demi memenuhi kehendak nafsu termasuk membunuh, menipu, mengkhianati atau sebagainya.

- BERITA HARIAN


Pewaris patut sepakat urus harta pusaka

0 comment... add one now

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Tawaran Istimewa E-Book

Jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan lebih 1,000 buah Koleksi E-book pelbagai topik dengan hanya RM20.00 sahaja. WhatsApp "E-BOOK RM20" ke: 0139790000

lihat tawaran