Top Ad 728x90

, ,

PUNB sedia RM195 juta kepada usahawan peruncitan

Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB) menyasarkan meluluskan pembiayaan berjumlah RM195 juta tahun ini.

Pengerusinya, Khairy Jamaluddin berkata, jumlah itu dapat membiayai lebih 620 usahawan menerusi empat skim, iaitu Skim PROSPER Runcit, Skim PROSPER Borong, Skim Usahawan Kecil dan Sederhana dan Skim PROSPER Usahawan Muda (PUMA) dengan tawaran pembiayaan antara RM5,000 hingga RM5 juta.

Tahun lalu, PUNB meluluskan pinjaman bernilai RM166.78 juta kepada 539 orang usahawan, katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian hadiah kepada pemenang Cabaran Pelan Perniagaan PUNB 2012 di Kuala Lumpur, semalam.

Utama golongan muda

Khairy berkata, perhatian akan diberikan kepada golongan muda khususnya dalam skim PUMA untuk memupuk budaya keusahawanan di kalangan generasi berkenaan.

“Kami akan bekerjasama dengan institut pengajian tinggi dan kelab usahawan untuk mendedahkan pelajar dengan bidang keusahawanan sebagai kerjaya yang lebih menarik,” katanya.

Beliau berkata, masalah persepsi seperti syarat permohonan yang terlalu sukar juga akan diberikan perhatian oleh PUNB.

“Ramai usahawan yang fikir susah untuk mendapatkan pembiayaan sedangkan kami tidak seperti bank yang memerlukan cagaran untuk sesuatu pembiayaan.

“Malah, untuk skim PUMA tidak perlu pun sediakan rekod prestasi syarikat,” katanya.

Tak pasif

Untuk itu, Khairy berkata PUNB tidak mengambil pendekatan pasif dengan menunggu permohonan pembiayaan tetapi sentiasa proaktif mencari usahawan yang layak untuk mendapatkannya.

Sementara itu, Ketua Eksekutif PUNB, Dzulkifli Fadzilah berkata, Cabaran Pelan Perniagaan PUNB 2012 telah berjaya merekodkan penyertaan 299 rancangan perniagaan dari kategori pelajar dan awam.

Daripada jumlah itu, 10 kumpulan telah di senarai pendek dan menerima hadiah wang tunai berbentuk geran perniagaan dengan nilai keseluruhan berjumlah RM170,000.

Untuk maklumat lanjut lihat laman web PUNB : http://www.punb.com.my atau mengunjungi mana-mana cawangan PUNB.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90