Isnin, Februari 25, 2013

1.5 Juta peniaga kecil perlu daftar SSM

Sebanyak 1.5 juta penjaja dan peniaga kecil diminta mendaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bagi melayakkan mereka dilindungi di bawah skim insurans berkelompok Pelan Insurans 1Malaysia Penjaja dan Peniaga Kecil Nasional (Pimpin).

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mana-mana penjaja dan peniaga kecil yang berdaftar dengan SSM secara automatik dilindungi skim insurans berkenaan dan akan menerima manfaat jika ditimpa musibah.

"Selain kemudahan insurans, penjaja dan peniaga kecil turut menerima insentif pengurangan yuran pendaftaran perniagaan daripada RM30 setahun kepada RM50 untuk tempoh lima tahun," katanya selepas melancarkan Program Penjaja 1Malaysia (PP1M) di Medan Selera Triang, Pahang.

Dalam perkembangan berkaitan beliau berkata, kerajaan memperuntukkan RM50 juta tahun ini di bawah Skim Pembiayaan Mikro bagi membantu golongan penjaja dan peniaga kecil menambah modal perniagaan.

Katanya, selain pinjaman kerajaan turut meluluskan peruntukan RM7 juta bagi kerja penambahbaikan pusat perniagaan menerusi program tersebut supaya kawasan berkenaan lebih ceria dan menarik.

"Langkah transformasi ini bertujuan menambah lagi bidang perniagaan di kalangan peniaga serta penjaja kerana golongan tersebut turut membantu meningkatkan kadar ekonomi dan hasil negara," katanya.

Sumber : UTUSAN


0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts