823,000 tablet terjual di Malaysia pada 2012


Sebanyak 823,000 buah tablet terjual di Malaysia pada 2012 lalu berbanding 439,000 buah pada 2011, menurut maklumat yang dikeluarkan oleh organisasi penyelidikan pasaran, GfK Malaysia.

Menurut kajian yang diumumkan itu, kesemua tablet yang terjual tahun lalu mencecah AS$415 juta (RM1.28 bilion). Bulan Oktober merekodkan jualan tertinggi dengan 81,200 buah tablet terjual.

Pengarah Urusan GfK Malaysia, Selinna Chin berkata, faktor utama peningkatan jualan itu disebabkan pertambahan pelbagai jenis dan jenama tablet di dalam pasaran dengan harga mampu milik.

"Usaha kerajaan untuk meningkatkan infrastruktur dan kelajuan liputan Internet jalur lebar juga memainkan peranan penting memacu jualan tablet di Malaysia," kata Chin dalam satu kenyataan.

Hasil penyelidikan oleh GfK Malaysia juga mendapati, sehingga tahun lalu terdapat 35 jenama tablet dengan 84 jenis model. Ia meningkat berbanding 18 jenama dan 36 jenis model pada 2011.

Daripada segi sistem operasi, tablet yang berasaskan Android menguasai 70 peratus jualan tahun lalu.

Jelas Chin, kepelbagaian jenama dan jenis tablet bakal menggalakkan persaingan harga sekali gus dijangka berupaya menurunkan harga purata peranti tersebut tahun ini berbanding harga purata tablet tahun lalu sebanyak AS$505 (RM1,565).

"Jualan keseluruhan tablet tahun 2013 juga dipercayai akan meningkat 18 peratus berbanding jualan keseluruhan tahun ini," kata beliau lagi.

Sumber : UTUSAN


0 comment... add one now

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Tawaran Istimewa E-Book

Jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan lebih 1,000 buah Koleksi E-book pelbagai topik dengan hanya RM20.00 sahaja. WhatsApp "E-BOOK RM20" ke: 0139790000

lihat tawaran