Top Ad 728x90

,

Kempen Pemasaran Enjin Carian Google AdWords

Kempen Pemasaran Enjin Carian Google Adwords

Oleh Sajith Sivanandan
Ketua Negara, Google Malaysia

Kali ini, ketahui cara terbaik untuk mengetahui sasaran pemasaran anda dan bagaimana Google AdWords membantu mengiklankan perniagaan perusahaan kecil dan sederhana (PKS) anda secara dalam talian.

Tetapkan Sasaran Untuk Produk Anda

Untuk permulaan, bangunkan sasaran pemasaran yang praktikal untuk produk-produk yang ingin anda iklankan untuk sesuatu tempoh.

Di antara perkara yang boleh ditetapkan adalah untuk menambah pengunjung ke laman web serta meningkatkan jualan.

Seterusnya, kaji semula bajet bagi pemasaran carian anda dan tetapkan amaun yang anda ingin gunakan untuk mencapai sasaran tersebut melalui dua kaedah:

Pilih belanjawan berdasarkan pendapatan yang disasarkan untuk dijana melalui kempen pemasaran enjin carian.

Tetapkan belanjawan mengikut peratusan daripada jualan untuk menampung kos pengiklanan iaitu antara 10 peratus sehingga 20 peratus bergantung kepada sesuatu perniagaan.

Faktor lain yang perlu diambil kira adalah tempoh ujian kempen pemasaran carian anda.

Kami menggalakkan pengguna untuk membuat ujian sekurang-kurangnya selama sebulan untuk mendapatkan data yang mencukupi untuk memahami trend.

Pemasaran Carian dengan Google

Apabila ia melibatkan pemasaran carian, perkara utama yang perlu diketahui adalah berkaitan dengan perbezaan antara senarai carian asal dan juga iklan berbentuk pautan tajaan.

Bagaimana Pemasaran Enjin Carian Berfungsi?

AdWords adalah platform pemasaran carian daripada Google, yang memaparkan iklan pada bahagian "Sponsored Links" di laman hasil carian di Google.

Sebagai pengiklan, anda boleh memilih kata kunci yang berkaitan dengan perniagaan dan perkhidmatan anda.

Kemudiannya, anda boleh membuat iklan berbentuk teks untuk menyasarkan pelanggan yang berpotensi apabila mereka membuat carian berkaitan pada Google.

Pengiklan hanya membayar apabila pelanggan mengklik iklan tersebut, manakala memperlihatkan iklan mereka kepada umum adalah percuma.

Bagaimana AdWords boleh membantu mengiklan perniagaan secara dalam talian?

AdWords akan memperlihatkan iklan anda lebih kerap berdasarkan kepada belanjawan anda, supaya klik yang diterima tidak melebihi belanjawan yang ditetapkan oleh anda.

Anda juga boleh menetapkan masa anda sendiri; bila ingin memulakan pengiklanan atau menghentikan kempen dan sebagainya. Anda juga mempunyai fleksibiliti untuk mengubah lokasi sasaran dan juga bahasa.

Sumber : UTUSAN


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90