Isnin, Februari 18, 2013

Pelakon Kuswadinata meninggal dunia


Pelakon veteran, Kuswadinata atau nama sebenarnya Kuswadi Bujang, 75, meninggal dunia di Hospital Ampang, Kuala Lumpur, kira-kira pukul 5.07 petang 16 Februari 2013 (Sabtu).

Menurut Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Zed Zaidi, Allahyarham meninggal dunia kerana penyakit buah pinggang dan kanser usus yang dihidapinya sejak beberapa tahun lalu.

"Jenazah akan dibawa pulang ke rumahnya di Taman Resmi Jaya, Ampang sebelum dibawa ke masjid Bukit Indah di sini, untuk dimandikan dan dikafankan esok," katanya.

Selain mengalami pendarahan usus, Kuswadinata yang turut mengalami kerosakan buah pinggang sebelah kiri sering dimasukkan ke Hospital Ampang sejak Julai lalu.

Pelakon yang memulakan kerjayanya di Jalan Ampas, Singapura itu meninggalkan balu, Kamariah Mohd. Said, 57, dan empat anak, Jasmine, 27, Hafsham, 26, Irwan, 25, dan Rizal 23.

Antara filem yang berjaya meletakkan namanya sebaris dengan pelakon hebat lain pada awal 60-an adalah filem lakonannya bersama Allahyarham P. Ramlee, Antara Dua Darjat.

Sumber : UTUSAN


0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts