Top Ad 728x90

Dilarang guna suntikan kimia kepada pelanggan

Dilarang guna suntikan kimia kepada pelanggan

Pengusaha pusat kecantikan dilarang dilarang menyediakan perkhidmatan membabitkan suntikan bahan kimia dan bahan lain termasuk vitamin dalam tubuh pelanggan.

Ketetapan itu adalah sebahagian garis panduan yang diperkenalkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) kepada pengusaha pusat kecantikan, restoran dan katering bagi memastikan pengendali beroperasi dalam persekitaran terjamin dan menjaga hak serta keselamatan pengguna.
Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pengendali yang gagal mematuhi garis panduan itu boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Perubatan 1971, Akta Pembantu Kesihatan 1977, Akta Jururawat 1950, Akta Pendaftaran Ahli Farmasi 1951 serta Akta Perubatan Tradisional dan Komplimentari 2012.
 
Pihak kementerian akan mengedarkan garis panduan kepada 48,000 pengusaha kecantikan di seluruh negara dalam tempoh terdekat," Ismail Sabri Yaakob, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

"Garis panduan itu adalah berikutan Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) menerima 3,586 aduan berhubung industri kecantikan sejak tahun 2010," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata pihak kementerian memandang serius berhubung aduan berkenaan.

"Pihak kementerian akan mengedarkan garis panduan kepada 48,000 pengusaha kecantikan di seluruh negara dalam tempoh terdekat," katanya.

Beliau berkata menerusi garis panduan itu, pusat rawatan kecantikan dilarang menyediakan perkhidmatan penyuntikan, pil dan menggunakan cecair kimia kerana ia hanya tertakluk kepada pihak berkuasa Kementerian Kesihatan.

Selain itu, garis panduan turut dikeluarkan kepada pengusaha restoran dan katering selepas TTPM menerima masing-masing satu dan 13 aduan dalam tempoh sama.

“Pengusaha restoran dan katering pula, mereka perlu ikut garis panduan penyediaan makanan lebih bersih," katanya sambil menambah garis panduan berkenaan akan diedarkan kepada semua pemilik pusat kecantikan, katering dan restoran dalam masa terdekat.

Katanya, pemilik yang gagal mempamerkan dan mematuhi garis panduan itu boleh diambil tindakan mengikut peruntukan undang-undang sedia ada.

Sumber : BERITA HARIAN


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90