Top Ad 728x90

Pembaca berita RTM Siti Murni Abdul Aziz

Pembaca berita RTM Siti Murni Abdul Aziz



Jika anda sering mengikuti slot Berita Nasional di RTM, pastinya mengenali wajah ini.

Memiliki raut wajah yang manis, berkulit kuning langsat, perwatakan yang ceria dan susuk tubuh yang kecil, Siti Murni Abdul Aziz, 27, merupakan antara pembaca berita yang telah lama bertugas.

Memulakan kerjayanya di RTM pada usia muda, iaitu 19 tahun dan selepas menamatkan kursus matrikulasi, Siti Murni memberanikan diri menyertai uji bakat yang diadakan di RTM.

‘‘Saya mengikuti kursus matrikulasi dengan mengambil jurusan biologi. Sebenarnya ibu bapa saya yang memilihkan jurusan tersebut untuk saya sedangkan saya sendiri tidak berminat. Namun untuk menjaga hati kedua-dua ibu bapa, saya ikutkan sahaja.

‘‘Alhamdulillah saya lulus dan layak meneruskan pelajaran ke universiti. Bagaimanapun di dalam hati, saya seperti merasakan sesuatu yang tidak memberikan kepuasan kepada saya. Minat saya sendiri adalah untuk menjadi pembaca berita.

‘‘Memang dari sekolah menengah lagi saya menyimpan hasrat untuk menjadi seorang pembaca berita. Saya fikir, setelah mengikutkan permintaan ibu bapa untuk mengambil kursus matrikulasi, mengapa pula saya harus mengenepikan minat dan cita-cita saya sendiri.

‘‘Pada mulanya ibu bapa tidak menggalakkan saya meneruskan hasrat ini. Namun saya pergi juga menyertai uji bakat. Mereka agak terkejut juga.

‘‘Majoriti yang hadir untuk uji bakat ketika itu berumur 25 tahun ke atas. Sudah rezeki saya agaknya kerana saya diterima untuk menyertai RTM sebagai wartawan,’’ kata Siti Murni yang ditemui Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Meneruskan bicaranya, Siti Murni berkata, dia masih teringat apabila ditugaskan membuat liputan pertama sebagai wartawan di Parlimen.

Ini bermakna beliau harus mengetahui mengenai perkembangan politik di Malaysia.

Bagi menyiapkan dirinya, pembaca Berita Wilayah dan Parlimen itu banyak membuat ‘kerja rumah’ dengan membaca dan mengikuti perkembangan semasa politik tanah air.

Dia juga harus mengenali wajah-wajah pemimpin tanah air supaya tidak terpinga-pinga apabila berada di lokasi bertugas.

Tambahnya, walaupun ketika itu beliau merupakan wartawan di Parlimen yang termuda, tidak keterlaluan, namun Siti Murni dapat melaksanakan tugasnya dengan penuh keyakinan.

Walaupun perlu bersaing dengan wartawan yang sudah berpengalaman dan berusia daripadanya, sifat mesra dan peramah membuatkan beliau disenangi dan ramai yang sanggup memberikan tunjuk ajar kepadanya.

Melihatkan kesungguhan Siti Murni dan kegembiraan yang terpancar di wajahnya setelah pulang kerja, ibu bapanya terpaksa akur dengan minat anak mereka dan memberikan restu mereka.

Lari daripada bidang biologi, Siti Murni kemudian meneruskan pelajarannya dan mengambil kursus pengajian jarak jauh (PJJ) dalam bidang komunikasi di Universiti Utara Malaysia (UUM) dan kini berjaya menggenggam Ijazah Komunikasi daripada universiti tersebut.

Empayar sendiri

Turut berminat dalam bidang peragawati, Siti Murni mengembangkan minatnya itu dengan membuka akademi peragawati miliknya sendiri.

Akademi yang dinamakannya sebagai Empayar Siti Murni (ESM) dan terletak di Putra Walk, Seri Kembangan ini telah ditubuhkan pada tahun 2011.

Sebagai pengarah urusan, isteri kepada Hisham Salleh yang juga pengacara Selamat Pagi 1 Malaysia dan penyampai Berita Nasional 8 Malam itu berkata, tujuan beliau menubuhkan akademi tersebut bagi memberikan bimbingan kepada wanita mengenai penampilan, cara bertudung, etika berpakaian, berkomunikasi, cara berjalan, teknik berhadapan dengan kamera dan sebagainya bagi wanita muslimah.

‘‘Setiap wanita mempunyai bentuk tubuh yang berbeza. Ada yang bertubuh gempal, terlalu kurus, tinggi atau rendah. Ramai gadis yang bertubuh besar dan tidak pandai bergaya. Mereka tidak berkeyakinan apabila bergaul dengan orang ramai atau ketika menghadiri sesuatu majlis.

‘‘Kursus yang diberikan hanya sehari sahaja bermula dari pukul sembilan pagi hingga lima petang dengan bayaran sebanyak RM250 sahaja. Dengan kursus sehari ini memudahkan mereka yang ingin menyertai terutama bagi mereka yang tinggal di luar Kuala Lumpur.

‘‘Sesiapa sahaja boleh mengikuti kursus ini kerana tiada syarat. Peserta paling muda yang pernah mengikuti kursus berumur 18 tahun dan paling tua 50 tahun," Siti Murni.

‘‘Setakat ini saya telah mengadakan lebih 30 siri kursus dan melatih ramai wanita dan setelah tamat kursus dapat dilihat keyakinan mereka bertambah.

‘‘Saya mengajar tentang cara-cara catwalk sementara suami, mengajar teknik komunikasi. Jika sebelum kursus, mereka agak segan untuk bercakap dengan orang yang tidak dikenali kini mereka sudah mula berani bertegur sapa atau berbual,’’ ujar ibu kepada seorang anak lelaki, Nur Irfan Wafiy Hisham, enam bulan ini.

Menurut Siti Murni, baru-baru ini beliau telah mengadakan Malam Empayar Siti Murni di Kelab Golf Perkhidmatan Awam di Bukit Kiara yang disertai oleh seramai 30 orang finalis yang terdiri daripada pelbagai saiz badan.

Tambahnya, penyertaan yang diterima amat menggalakkan kerana seramai 500 orang telah menghantar penyertaan namun hanya 30 orang yang terpilih untuk ke peringkat akhir.

- UTUSAN




1 Comment:

  1. hey siti murni. saya inginkan jawatan sambilan sebagai pembaca berita, bagaimanakah? tips tips please. thanks.

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90