Top Ad 728x90

Ramai mengaku Sultan Sulu

Ramai mengaku Sultan Sulu


Pertabalan Sultan Bantilan Muhammad Muizzuddin II Bin Datu Wasik Aranan Puyo di Jolo, pada 29 Oktober, 2009. Sultan Bantilan Muhammad Muizzuddin II Bin Datu Wasik Aranan Puyo diusung oleh rakyat mengelilingi Bandar Jolo semasa upacara pertabalan itu. - Agensi

Semasa penghujung era pentadbiran Presiden Ferdinand Marcos pada 1986, terutama menjelang kejatuhannya, kerajaan Filipina tidak pernah lagi mengiktiraf Kesultanan Sulu sebagai satu institusi atau mengiktiraf mana-mana pihak sebagai Sultan Sulu.

Pada masa yang sama, sejak itu, tidak ada waris Kesultanan Sulu dan mereka yang menuntut takhta Kesultanan Sulu yang diterima secara rasmi dan sebulat suara oleh kaum Tausug serta keturunan Kesultanan Sulu sebagai Sultan Sulu yang sah, sehingga hari ini.

Jawatan Jamalul Kiram III sebagai Sultan Sulu juga tidak diiktiraf oleh pentadbiran baru Filipina di bawah kerajaan Presiden Benigno Aquino III.

Selain Jamalul Kiram III, terdapat beberapa waris Kesultanan Sulu yang mengaku sebagai Sultan Sulu, selain mereka yang menyamar sebagai Sultan Sulu.

Perkara ini bukan sahaja berlaku sekarang malah telah berlaku semasa penjajahan Amerika tSyarikat ke atas Filipina dan semasa penaklukan Jepun ke atas Filipina semasa Perang Dunia Kedua dengan mendapat sokongan negara penjajah terbabit bagi tujuan agenda mereka ketika itu.

Jika dilihat daripada senarai waris-waris yang menuntut takhta Sultan Sulu, waris keluarga Kiram paling ramai berebut-rebut mengangkat diri sendiri menjadi Sultan Sulu.

Walaupun Kesultanan Sulu tidak lagi wujud dan diiktiraf oleh mana-mana negara sebagai kerajaan yang berdaulat, ramai individu terus menuntut takhta sebagai Sultan Sulu dengan mengemukakan pelbagai dokumen bagi menyokong dakwaan dan tuntutan mereka

Antara mereka yang menuntut takhta Kesultanan Sulu dan mendakwa Sultan Sulu ialah:

Seorang kaum Tausug yang mendakwa cucu kepada Datu Aranan Puyo, cicit Sultan Bantilan Muizzuddin I (1748-1763) yang digelar oleh ahli sejarah dunia sebagai Defender of Islam.

Sempena nama moyangnya ini beliau dinamakan sebagai Sultan Bantilan Muhammad Muizzuddin II.

Setelah berjaya menghimpunkan puluhan ribu penyokongnya di Jolo, beliau diangkat menjadi Sultan Sulu pada 19 Mac 2009 oleh rakyatnya di Jolo dengan laungan takbir dan selawat.

Selain Sultan Bantilan Muhammad Muizzuddin II, Ismael Kiram II turut mendakwa sebagai Sultan Sulu.

Seorang lagi penuntut ialah Muedzul Lail Tan Kiram yang mendakwa sebagai Sultan Sulu ke-35.

Beliau mengemukakan Memorandum Order 427 of 1974, di mana bekas Presiden Ferdinand Marcos telah mengiktiraf bapanya, Sultan Mahakuttah A. Kiram, sebagai Sultan Sulu.

Seorang lagi penuntut ialah Datu Mohamad Akjan Datu Ali Muhammad, seorang peniaga dari Malaysia yang mendakwa sebagai Sultan Sulu ke-33 pada 2011.

Selain beliau ialah Datu Abdul Rajak Aliuddin dan Datuk Seri Putra Eddy T. Sulaiman.

Sumber : MINGGUAN MALAYSIA
 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90