Top Ad 728x90

Honda City Versi Baru

Honda City Versi Baru


Oleh ERYWAN NORSHAL

Jentera itu sudah lebih tiga tahun mewarnai jalan raya di negara ini selepas generasi Honda City bertapak di rantau Asia pada 1996.

Rekaan luarannya di-tingkatkan menerusi pembaharuan jeriji disaluti krom dan bamper belakang serta depan bentuk baru yang tampil lebih aerodinamik.

Jeriji krom dengan perumah lampu depan hitam memberi penampilan eks­klusif untuk membezakan varian sebelum ini.

Penulis yang memandu uji kenderaan itu tertarik dengan rekaan futuristik di setiap sudut dan mendapati ia lebih cantik berbanding versi lama.

Ia menerapkan bentuk ‘arrowshot’ dengan menggunakan konsep anak panah supaya kelihatan agresif ketika meluncur di jalan raya atau berhenti di persimpangan lampu isyarat.


Garis badannya lebih dinamik membuatkan wajah bahagian depan tampak garang membuatkan ia sesuai untuk semua golongan di bandar atau kampung.

Jentera ini antara kereta sedan saiz sederhana yang menawarkan perspektif rekaan terbaru dan segar berbanding pesaing dalam kelas sama.

Di bahagian dalaman, ruang kabin sangat menakjubkan kerana ia lebih besar dari apa yang digambarkan dari luar.

Ini kerana tiga penumpang dewasa mampu duduk dengan selesa di belakang, tanpa masalah ruang lega kaki atau kepala.

Warna hitam di seluruh ruang kabinnya memberi perasaan unik kepada penulis kerana memenuhi cita rasa dan gaya golongan muda.

Papan pemuka dengan rekaan terkini menampil­kan warna baru selain menerima sentuhan rekaan meter metalik yang kelihatan ‘sporty’.

Panel meter yang di­nyalakan lampu biru turut menawarkan tahap penglihatan lebih jelas untuk pemandu menikmati prestasinya.

Ia juga memaparkan pel­bagai maklumat, termasuk odometer, meter perjalanan, penggunaan bahan api dan jang­kaan jarak untuk memudahkan pemandu.

Selain itu, konsol te­ngahnya tampil menarik dengan padanan warna baru untuk tampak eksklusif.

Di bawah tempat duduk belakang ada ruang pe­nyimpanan barang boleh memuatkan payung atau beg kecil.

Malah, tempat letak barang itu boleh mengisi ba­nyak barang dan sesuai bagi yang ingin pulang ke kampung.

Ketika memandu jentera ini, penulis mendapati ia lebih stabil, malah memberi daya pecutan serta menawarkan kestabilan mengagumkan kerana boleh meratah selekoh de­ngan baik berbanding model lama.

Mungkin reka bentuk­nya tegap dan stabil melawan angin serta penambah baik berhubung suspensinya membuatkan jentera ini mampu melayan selekoh dengan baik sekali.

Suspensi yang keras sedikit mungkin kurang keselesaan, tetapi bagi penulis ia tidak memberi masalah kerana ia mampu me­ngawal kenderaan daripada membuai, terutama melalui jalan tidak rata.

Di bawah bonetnya, enjin 1.5 liter i-VTEC lebih mantap dengan menjanakan kuasa maksimum sehing­ga 120 PS pada 6,600 rpm dan cukup untuk memberi ‘kuasa’ di jalan raya.

Enjin ini juga menepati standard pengeluaran asap Euro 4 dan ia sama dengan dipadankan pada Honda Jazz.

Selain itu, transmisi automatik lima kelajuannya boleh ditukar kepada manual dengan hanya menarik pedal belakang stereng.


SPESIFIKASI:

ENJIN: Empat silinder 16 injap SOHC i-VTEC
KUASA MAKSIMUM: 120ps pada 6,600rpm
TORK MAKSIMUM: 145Nm pada 4,800rpm
TRANSMISI: Lima kelajuan automatik
CIRI KESELAMATAN: Beg udara berkembar SRS, ABS, EBD, BA
HARGA: Bermula RM85,980

- METRO AHAD

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90