Top Ad 728x90

Permohonan TR1Ma 2.0 dibuka

Permohonan TR1Ma 2.0 dibuka

Pemandu teksi individu atau yang memegang status sebagai 'pemandu pertama' dipelawa untuk memohon program Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1Ma 2.0) bagi mendapatkan subsidi tayar yang mula dibuka mulai 22 April 2013.

Pengurus Bahagian Komunikasi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Noor Hisham Mohd. Taha berkata, pemandu teksi yang layak menerima TR1Ma 2.0 adalah warganegara Malaysia dan berstatus 'pemilik' atau 'pemandu pertama'.

"Bagi pemandu di Sabah pula perlu mengemukakan kad pengenalan dan permit teksi yang berdaftar dengan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Sabah," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Menurut beliau, pemohon perlu mengemukakan kad pengenalan dan kad pemandu sahaja semasa memohon.

"Pengambilan baucar boleh dilakukan di pejabat wilayah dan negeri SPAD atau Pusat Transformasi Bandar (UTC) negeri kecuali (UTC Pudu) dan semua pejabat LPKP Sabah dan Sarawak.

"Sekiranya mana-mana pemandu tidak memiliki kad pemandu atau telah luput, permohonan atau proses memperbaharuinya boleh dilakukan di pejabat SPAD secara percuma, hanya bagi pemandu di Semenanjung walaupun terdapat saman yang belum diselesaikan,'' katanya.

Jelasnya, baucar akan diberi pada hari yang sama dan tidak perlu menunggu sehingga dua minggu bagi mendapatkan tayar seperti TR1Ma 1.0.

"Kini pemandu teksi boleh terus ke kedai pilihan mereka dan menukar tayar dengan segera,'' kata beliau.

Sementara itu, kata Noor Hisham, pada TR1Ma 1.0 telah berjaya membantu lebih 76 peratus atau 51,277 orang daripada 67,470 pemandu teksi di seluruh negara.

"Program ini bertujuan meringankan beban kos penyelenggaraan teksi, sekali gus meningkatkan tahap keselamatan teksi di negara ini.

"Semua pemandu yang masih belum mendapatkan baucar tayar pada program pertama disarankan membuat permohonan dengan kadar segera kerana penebusannya perlu dilakukan sebelum 30 September ini,'' ujarnya.

- UTUSAN



0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90