Top Ad 728x90

Persediaan untuk hamil

Persediaan untuk hamil

Sebelum seseorang wanita bersedia untuk hamil, beberapa perkara perlu diberikan perhatian. Antara perkara tersebut termasuklah diet, pemeriksaan kesihatan, senaman dan kesan merokok dan stres.

DietDiet seimbang ialah amalan yang amat baik. Diet haruslah dipelbagaikan untuk menjadikannya lebih menarik. Anda tidak perlu merasa bersalah sekiranya sesekali anda melanggar diet anda.

Pengambilan sayur-sayuran hijau yang tinggi asid folik amat digalakkan. Setiap wanita dicadangkan mengambil suplemen asid folik sebanyak 0.5 miligram sehari selama beberapa bulan sebelum mengandung untuk mengurangkan risiko kecacatan tiub neural (terutamanya spina bifida) terhadap bayi. Terdapat perkaitan antara pengambilan asid folik dengan pengurangan kecacatan terbabit dalam kalangan bayi.

Wanita yang berisiko tinggi dinasihatkan mengambil dos asid folik yang lebih tinggi iaitu 5 miligram sehari. Mereka ialah wanita-wanita yang mengambil ubat-ubatan untuk penyakit epilepsi, kerap mengalami keguguran dan mempunyai ahli keluarga yang mengalami atau mempunyai bayi dengan kecacatan tiub neural atau spina bifida.

Pemeriksaan

Selepas sejarah riwayat pesakit diambil, pemeriksaan seterusnya termasuklah pemeriksaan rahim. Pemeriksaan rahim wanita adalah tidak lengkap tanpa pemeriksaan faraj atau vagina. Pemeriksaan faraj ialah suatu perkara yang agak sensitif. Mungkin ada sebilangan kecil wanita yang tidak membenarkan doktor menjalankan pemeriksaan ini disebabkan oleh perasaan malu. Pemeriksaan ini bertujuan mengetahui saiz dan kedudukan rahim. Pemeriksaan juga untuk memastikan sama ada terdapat ketumbuhan di rahim atau ovari.

Pada masa yang sama ujian Pap smear biasanya akan dilakukan. Ujian Pap smear harus dilakukan. Sila hubungi doktor anda untuk menjalankan ujian Pap smear. Setiap tahun selama tiga tahun berturut dan sekiranya keputusan normal, boleh dilakukan setiap tiga tahun.

Selain pemeriksaan faraj, wanita juga perlu menjalani ujian imbasan ultrabunyi pada abdomen. Tujuan ujian ini adalah untuk mengesan sama ada rahim wanita adalah normal atau terdapat ketumbuhan seperti endometriosis, fibroid dan sebagainya. Ia juga untuk mengetahui kedudukan rahim sama ada ke depan ('anteverted') atau ke belakang ('retroverted'). Ujian imbasan ultrabunyi melalui faraj perlu dilakukan untuk mengetahui dengan lebih jelas pembesaran telur, ketebalan dinding rahim dan sebagainya.

SenamanSenaman ringan yang berkala amat digalakkan. Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa senaman berat tidak patut dilakukan lebih daripada empat kali seminggu semasa kehamilan. Kajian juga menunjukkan senaman berat yang kerap (contohnya latihan atlet) boleh mempengaruhi kitaran haid dan kesuburan.

Kesan rokok

Terdapat perkaitan antara merokok dengan kesuburan dalam kalangan wanita. Anda sepatutnya mengetahui bahawa merokok boleh membahayakan kesihatan anda dan bayi yang akan dikandung. Merokok boleh menyebabkan pelbagai masalah ketika hamil dan boleh mempengaruhi pertumbuhan bayi serta menyebabkan pelbagai masalah kesihatan di kalangan kanak-kanak. Hal ini termasuklah penyakit asma atau lelah, jangkitan kuman di paru-paru dan sebagainya.

Stres

Tiada bukti yang jelas tentang perkaitan antara stres dengan kesuburan kerana ada sesetengah wanita masih mampu hamil di saat yang paling stres dalam kehidupan mereka dan ada yang tidak kerana mungkin terdapat perubahan pada aktiviti seksual dan ovulasi mereka pada waktu itu.

Anda digalakkan berkongsi masalah dengan pasangan atau teman rapat. Sekiranya anda memerlukan lebih bantuan, anda perlu mendapatkan khidmat doktor atau kaunselor.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90