Top Ad 728x90

,

Proton perkenal TEKS1M

Proton perkenal TEKS1M



Pemandu teksi kini boleh memiliki Teksi 1 Malaysia (TEKS1M) yang dikeluarkan syarikat kereta nasional Proton Holdings Bhd lengkap dengan semua keperluan dan alatan untuk operasi teksi.

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat, Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, Proton Exora terpilih dijadikan TEKS1M kerana kenderaan itu mempunyai kualiti, daya saing dan harga yang berpadanan dengan keupayaannya.

"TEKS1M adalah inisiatif yang dilaksanakan melalui kerjasama antara SPAD dan Proton di bawah program Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1MA)," katanya pada majlis pelancaran TEKS1M di Shah Alam, kelmarin.

Syed Hamid berkata, TEKS1M adalah teksi bajet yang diwujudkan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan dan industri teksi negara sekali gus dapat menyumbang kepada industri pelancongan tempatan.

“Untuk permulaan, sejumlah 1,000 unit Exora akan dikeluarkan dalam tempoh dua bulan akan datang dengan kawasan tumpuan di sekitar bandar raya seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru,” katanya.

TEKS1M ditawarkan dalam dua pilihan transmisi iaitu manual dan automatik serta dua pilihan bahan api enjin iaitu petrol dan gas asli (NPV) di samping mempunyai kapasiti empat tempat duduk dan ruang bagasi yang luas.

Kenderaan itu juga dilengkapi meter caj perjalanan dan sistem kedudukan global (GPS) selain memiliki sistem yang membolehkan penumpang menggunakan kad kredit dan kad debit untuk membayar tambang yang dikenakan kepada mereka.

TEKS1M ditampilkan dalam warna coklat elegan bagi melambangkan keunggulan berbanding warna teksi sedia ada sekali gus mewujudkan satu standard baru dalam industri teksi tanah air.

Proton Exora itu akan dijual RM64,000 seunit bermula Jun ini namun pemandu teksi yang berminat boleh mendapatkannya pada harga RM59,000 kerana Yayasan Rakyat 1MDB akan memberi bantuan geran sebanyak RM5,000 untuk meringankan beban golongan itu.

Selain bantuan itu, pemandu teksi juga boleh membuat pinjaman sehingga sembilan tahun bagi pembelian TEKS1M.

- SINAR HARIAN

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90