Tanda-tanda si dia curang

Tiba-tiba hati terasa cuak dengan sikap pasangan anda yang secara sedar atau tidak keadaannya berbeza daripada biasa.

Biarpun secara khususnya tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku, gerak- gerinya menampakkan seolah-olah dia cuba berahsia dan menjarakkan hubungan dengan anda.

Sekiranya anda cuba bertanya kepadanya, pasti dia cuba menafikan sikapnya yang berbeza itu. Sedangkan setelah hidup berdua dengannya sekian lama, sudah pasti anda dapat menghidu perilakunya yang berbeza.

Jika ini berlaku, eloklah anda mengenal pasti keadaan dan situasi yang berlaku itu sekiranya benar pasangan anda cuba berlaku curang terhadap anda.

1Berhati-hati sekiranya anda bertanya kepadanya sama ada dia masih mencintai anda kerana dia berkata: "Saya menyayangi anda, namun tidak mencintai anda." Satu amaran telah dikeluarkan dari mulut pasangan anda.

Mungkin pasangan anda masih mempunyai perasaan menyayangi anda, namun akibat hubungan baru yang terbina menyebabkan dia hilang pertimbangan dan menyebabkan hubungan anda dengannya terjejas.

Perubahan sikap pasangan anda ini dikatakan berpunca daripada cetusan hormon amnesia iaitu rasa keghairahan pasangan anda terhadap hubungan baru itu menyebabkan dia mengalami kecelaruan fikiran.

2 "Kami cuma kawan" juga satu frasa yang kerap sangat dikeluarkan oleh pasangan apabila dia diminta menjawab persoalan siapakah 'si dia'.

Dalam keadaan ini, pasangan anda mungkin merasakan dia lebih memahami keadaan dirinya dengan lebih mendalam daripada anda.

Namun dia sebenarnya tidak menyangka, sangkaan 'hanya kawan' itu bakal memberikan satu keadaan yang berlainan terhadap perlakuannya terhadap anda.

3Jangan terkejut sekiranya secara tiba-tiba pasangan anda mahu lebih masa untuk dirinya bersendirian sedangkan sebelum ini dia tidak pernah meminta untuk berbuat demikian.

Pasangan anda juga akan cuba mengubah kata laluan komputernya, telefon bimbitnya, malah bilnya juga akan disembunyikan daripada pengetahuan anda.

Jika anda bertanya kepada pasangan anda mengapa anda mahu merahsiakan keadaan ini, dia tiba-tiba melenting dan menyatakan anda cuba mengawal dirinya.

4"Saya memerlukan masa yang lebih untuk diri saya." Ini juga merupakan bibit-bibit masalah yang akan mewarnai kehidupan rumah tangga.

Dalam keadaan ini dia meminta untuk bersendirian atas alasan rasa tertekan di tempat kerja dan mahukan ruang dan waktu sedangkan kebebasan ini digunakan untuk menghubungi insan lain.

5Anda juga menyedari jadual kerjanya juga berubah daripada biasa dengan dia lebih banyak memperuntukkan masa tambahan di luar rumah, balik lewat atas alasan mahu menyiapkan kerja atau melakukan kerja tambahan dan sebagainya.

6Menghabiskan masa di depan komputer dengan berinteraksi di Internet dan enggan keluar bersosial dengan anda di luar rumah apabila diminta berbuat demikian.

7Dia ada akaun e-mel rahsia dan banyak chatting di bilik sebelah.

8Selalu berahsia apabila menerima panggilan telefon dan menghabiskan banyak masa di talian.

9Jika pasangan anda tiba-tiba mematikan panggilan telefonnya sebaik anda memasuki bilik atau memadamkan sejarah si pemanggil atau mesej tertentu di dalam telefon, dan enggan menjawab pertanyaan anda siapakah yang menelefonnya, itu merupakan petanda yang kuat pasangan anda cuba berlaku curang terhadap anda.

10 Pasangan anda asyik hilang di saat anda perlukannya ataupun tiada penjelasan mengenainya apabila anda bertanyakan kepadanya mahupun anda terjumpa sesuatu seperti baju, atau barangan yang bukan kepunyaan anda di dalam kereta ataupun di tempat yang tersorok.

Jika anda merasakan yang pasangan anda sebenarnya sedang melakukan sesuatu di belakang anda (cuba berlaku curang), buatlah siasatan untuk mendapatkan bukti kebenarannya.

Setelah semua bukti telah didapati, berbincang dengan pasangan anda tentang apa yang tidak kena terhadap hubungan anda berdua dengan cara yang paling tenang dan berhati-hati.

Bertanya kepadanya dengan jujur dan nyatakan kepada dia apa yang anda dapati hasil daripada siasatan anda.

Di samping itu anda perlu bersedia untuk berhadapan dengan semua kemungkinan yang bakal berlaku.

Apa yang penting pasangan anda akan tetap melakukan 'penipuan' demi 'penipuan' untuk mengelak daripada berterus terang.

Sedihnya, individu yang terjebak dengan hubungan di luar ini pastinya pandai berbohong biarpun sebelum ini dia tidak pernah menipu.

Namun percayalah dengan semangat dan keberanian, bertenang dan bulatkan fikiran, carilah jalan penyelesaian antara anda berdua apabila ternyata pembohongan pasangan anda itu sudah terbongkar.

- UTUSAN


Tanda-tanda si dia curang

0 comment... add one now

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Tawaran Istimewa E-Book

Jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan lebih 1,000 buah Koleksi E-book pelbagai topik dengan hanya RM20.00 sahaja. WhatsApp "E-BOOK RM20" ke: 0139790000

lihat tawaran