Top Ad 728x90

,

Adibah Karimah - Kejayaan Ibu Muda dalam bisnes

Adibah Karimah - Kejayaan Ibu Muda dalam bisnes


Tidak sukar membuat temujanji dengan Adibah Karimah Abdul Majid, 27, untuk merakamkan gambar beliau yang rancangan awalnya bersama suami dan anak-anak sempena sambutan Hari Ibu.

Walaupun anak bongsu beliau, Amir Khalif, yang baru mencecah usia lima bulan kurang sihat kerana demam, permintaan untuk fotografi ini tetap dipenuhi.

Bagaimanapun hasrat untuk bergambar sekeluarga tidak dapat diteruskan kerana semasa sedang disolek, suami Adibah, Dr. Hasbi Harun melihat terdapat kelainan pada tubuh si kecil yang disyaki denggi.

Dengan segera Amir Khalif Hasbi dibawa ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) dengan dipangku anak sulung, Aqil Haarith, 6.

Tinggal anak kedua mereka, Kamal Hairi, 4, menemani si ibu untuk meneruskan sesi fotografi.

Namun Kamal agak pemalu dan puas memujuk dan diumpan dengan gula-gula barulah gambarnya bersama ibu dapat dirakamkan.

Adibah Karimah, si pemilik wajah jelita ini mendirikan rumah tangga dalam usia yang masih terlalu muda, iaitu baru hendak memasuki 20 tahun.

Pada usia memasuki 21 tahun, Adibah Karimah telah pun bergelar ibu. Dalam usia semuda itu di mana kawan-kawan sedang menikmati alam remaja dan pekerjaan, beliau pula menguruskan rumah tangga bersama suami dan anak yang masih bayi.

Berasal dari Kuala Terengganu, Terengganu, Adibah Karimah yang menjaga sendiri ketiga-tiga anaknya dengan dibantu oleh suami tidak pernah berasa menyesal berkahwin muda dan tidak dapat menikmati kebebasan seperti orang lain.

''Pada awal perkahwinan memang saya berasa cemburu dengan kawan-kawan kerana mereka mempunyai kehidupan sendiri. Tetapi selepas itu baru saya dapat menilai kebahagiaan berumah tangga dan melihat keberkatan.

''Rezeki kami murah, dikurniakan cahayamata tanpa menunggu lama. Suami pula seorang yang penyayang, memahami dan banyak membantu urusan rumah tangga. Beliau tidak membiarkan saya seorang melakukan kerja-kerja rumah dan menjaga anak.

''Mungkin jarak umur kami, iaitu tujuh tahun menjadikan suami lebih matang dan banyak memberikan motivasi kepada saya,'' ujar Adibah Karimah yang memiliki ijazah dalam bidang Teknologi Maklumat dari Universiti Utara Malaysia (UUM).

Menurutnya, mempunyai tiga orang anak lelaki, nakalnya berlainan. Anak sulung suka mengacau adik-adiknya dan tidak boleh melihat adik-adiknya diam.

Anak yang kedua pula terlalu manja dengan ayahnya dan selalu meragam sementara yang bongsu masih bayi dan memerlukan sepenuh perhatian.

''Saya selalu menjadikan ibu sebagai sumber inspirasi dalam mendidik anak-anak. Walaupun ibu bekerja (sebagai guru) namun beliau tetap dapat mendidik kami tujuh beradik dan semuanya kini berjaya dengan kehidupan masing-masing.

''Setelah ayah meninggal dunia pada tahun 2000, ibu yang menjaga kami adik beradik dengan dibantu oleh abang sulung. Sekarang ibu telah pun berumur 66 tahun dan kini tinggal bersama-sama abang kedua.

''Jasa ibu tidak terbalas. Apabila sudah berkahwin dan mempunyai anak, kita akan lebih menghargai pengorbanan ibu yang melahirkan dan mendidik kita. Ibu tetap di hati. Nasihatnya adalah demi kebaikan anak-anak jua.

''Kejayaan saya dan kebahagiaan rumah tangga saya adalah atas doa dan restu daripada suami dan ibu. Walau jauh, saya selalu meminta restu ibu supaya dipermudahkan segala urusan.

''Justeru saya tidak pernah melupakan apabila tiba sambutan hari ibu setiap tahun. Oleh kerana ibu di Terengganu dan saya di Kuala Lumpur, saya akan menelefon memberikan ucapan atau mengepos hadiah seperti baju dan beg tangan.

''Sambutan hari ibu tahun ini kami adik beradik buat awal kerana semuanya pulang ke kampung pada hari mengundi yang lalu. Kami berkumpul dan buat majlis makan-makan,'' ujar anak ke enam daripada tujuh beradik ini.

Tambah Adibah Karimah lagi, suami beliau juga turut mengingati setiap kali tiba hari ibu. Biasanya suami akan beli kek atau makan di luar sekeluarga.

Menurutnya, sambutan hari ibu yang paling menggembirakan bagi beliau ialah pada tahun lalu di mana suami membelikan satu set barang kemas berupa rantai, gelang dan cincin.

''Sebenarnya dapat hadiah pun seronok juga namun kita akan berasa lebih dihargai jika orang yang paling rapat dengan kita, iaitu suami mengingati hari yang memang dikhususkan untuk para ibu,'' ujarnya menggayakan dua pasang pakaian pada sesi fotografi ini.

Menurut Adibah Karimah yang menguruskan sendiri rumah tangga tanpa bantuan pembantu rumah, walaupun sibuk dengan urusan harian beliau tetap membahagikan masa untuk bisnes sendiri, iaitu menjual pakaian dalam wanita dan korset Premium Beautiful.

Sudah dua tahun menjalankan bisnes ini secara dalam talian, iaitu www.adibahkarimah.com atau dihubungi melalui 019-6615447.

Dalam tempoh dua tahun dengan bisnes ini, Adibah telah pun memperolehi pendapatan lima angka dan mendapat sebuah kereta BMW F30 baru secara percuma, melancong ke enam buah negara, iaitu Holland, Belgium, Vietnam, China, Peranchis, England yang ditaja sepenuhnya.

Bisnes ini juga telah menembusi ke seluruh Semenanjung, Sabah dan Sarawak dan Adibah mempunyai 100 orang pengedar di bawahnya.

- UTUSAN

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90