Top Ad 728x90

CEO Penerbangan tambang murah di Malaysia

CEO Penerbangan tambang murah di Malaysia

1. Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X - Azran Osman-Rani
AirAsia X adalah syarikat penerbangan kos rendah jarak jauh dalam Kumpulan AirAsia yang kini terbang ke pelbagai destinasi di China, Australia, Taiwan, Korea, Jepun dan Nepal.

Syarikat penerbangan AirAsia X kini terbang ke 13 destinasi merentasi enam negara dan mengendalikan sembilan pesawat Airbus A330-300 dengan konfigurasi 12 tempat duduk Premium flatbeds dan 365 tempat duduk ekonomi.

Syarikat penerbangan ini menawarkan perkhidmatan penerbangan kepada lebih lapan juta penumpang sejak memulakan perkhidmatan penerbangan jarak jauh pada 2007.

Visi kami adalah untuk terus mengukuhkan kedudukan AirAsia X sebagai pemimpin global dalam penerbangan kos rendah jarak jauh dan mewujudkan rangkaian hab global yang pertama bersama dengan syarikat lain di bawah naungan syarikat Kumpulan AirAsia.

Kini AirAsia X melancarkan laluan ke Jeddah, yang merupakan destinasi ke-14 dalam rangkaian penerbangannya. AirAsia X juga adalah syarikat penerbangan jarak jauh tambang rendah pertama yang memperkenalkan perkhidmatan kemudahan tempat duduk “Premium flatbed”, yang mempunyai spesifikasi kelas perniagaan.

2. Ketua Pegawai Eksekutif Malindo Airways- Chandran Rama Muthy
Syarikat penerbangan ini adalah usaha sama antara National Aerospace and Defence Industries Sdn Bhd (Nadi) dan PT Lion Group yang dinamakan sebagai Malindo - gabungan indah Malaysia dan Indonesia dan model syarikat penerbangan hibrid pertama Malaysia.

Bagi operasi tahun pertama, syarikat merancang membeli 12 pesawat. Malindo Air akan mempunyai empat penerbangan harian ke Kuching, tiga penerbangan harian ke Kota Kinabalu. Penerbangan sulung Malindo Air ke Kota Kinabalu adalah pada 22 Mac lalu.

Tahun ini, Malindo Air akan membawa muatan yang sederhana sekitar 85-90 peratus sambil menawarkan 12 tempat duduk kelas perniagaan dan 168 ekonomi.

Merancang memulakan penerbangan antarabangsa yang pertama Jun tahun ini. Malindo Air adalah syarikat penerbangan paling muda menggunakan pesawat paling canggih di Malaysia dan Asia.

Lebih 100,000 tetamu menggunakan Malindo Air sejak beroperasi 22 Mac lalu. Malindo Air kini menggunakan dua pesawat, Boeing 737-900ER (extended range) dalam konfigurasi dua kelas - 12 tempat duduk perniagaan dan 168 ekonomi.

3. Ketua Pegawai Eksekutif Firefly Sdn Bhd - Ignatius Ong
Firefly adalah sebuah syarikat penerbangan komuniti, dan tahun ini  berusaha meningkatkan bilangan penumpang kepada dua juta berbanding 1.6 juta pada 2012.

Pelan itu bagaimanapun, akan bergantung kepada pesawat baharu yang akan diserahkan pada Jun dan akhir tahun ini. Firefly akan menerima serahan pesawat ATR 72-600 baharu beransur-ansur.

Bermula Jun tahun ini Firefly sedang membangunkan hab baharu di Malaysia, terutamanya di selatan dan timur semenanjung kerana banyak pergerakan dan peluang di Pulau Pinang dan Johor, tetapi tidak dapat melancarkan hab baharu tanpa mempunyai pesawat tambahan.

Firefly akan menjadikan Johor Baharu sebagai hab terbaharunya, selain Lapangan Terbang Subang dan Pulau Pinang dan akan menambah kekerapan penerbangan mingguan antara Subang dan Johor Baharu daripada 28 kepada 38 penerbangan mulai 19 Februari 2013 lalu.

Ketika ini, Firefly terbang di destinasi domestik dan serantau dalam rangkaian Asean, menyediakan perkhidmatan penerbangan ke lebih 25 destinasi dalam Malaysia, Singapura, Thailand dan Indonesia.

4. Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Malaysia - Aireen Omar
AirAsia adalah syarikat penerbangan tambang murah terkemuka dan terbesar di Asia serta memiliki perkhidmatan rangkaian terbanyak dengan 85 destinasi.

Dalam tempoh 11 tahun operasi, AirAsia telah menawarkan perkhidmatan kepada 180 juta tetamu dan berkembang dari hanya dua pesawat kepada kira-kira 117 buah pesawat.

Berbangga menjadi syarikat penerbangan Asean yang beroperasi dan berpangkalan di Malaysia, Indonesia, Thailand, Jepun dan Filipina serta menawarkan perkhidmatan rangkaian destinasi ke semua negara Asean, China, India, Sri Lanka dan Australia.

AirAsia juga dinamakan Syarikat Penerbangan Kos Rendah Terbaik Dunia dalam Kajian Selidik tahunan Syarikat Penerbangan Dunia oleh Skytrax selama empat tahun berturut-turut pada 2009, 2010, 2011, dan 2012.

AirAsia yakin 2013 akan lebih kukuh dari segi hasil dan jumlah muatan kerana kami mempunyai keupayaan dari segi skala dan kos untuk mengimbangi sebarang tekanan kompetitif.

- SINAR HARIAN

http://www.sinarharian.com.my/penerbangan-tambang-murah-jadi-pilihan-1.161833



0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90