Top Ad 728x90

,

Denda majikan jika gagal laksana bersara 60 tahun

Denda majikan jika gagal laksana bersara 60 tahun

Majikan yang tidak mengemukakan permohonan penangguhan tetapi gagal melaksana umur persaraan 60 tahun berkuat kuasa 1 Julai ini bakal didenda sehingga RM10,000 mengikut Akta Umur Persaraan Minimum 2012.

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Ismail Abdul Muttalib, berkata sehingga tarikh tutup permohonan pada 30 April lalu, kementerian hanya menerima 331 permohonan majikan dan semuanya masih di peringkat penelitian dan semakan.

Sedia timbang penangguhan

Katanya, kementerian bersedia mempertimbangkan penangguhan pelaksanaan sehingga hujung tahun ini jika majikan mengemukakan alasan munasabah.

Pelaksanaan sudah bermula

“Pelaksanaan umur persaraan 60 tahun secara peraturannya sudah bermula dan kementerian sedar bahawa ramai pihak memerlukan sedikit masa untuk membolehkan peraturan itu dilaksanakan di syarikat atau agensi masing-masing.

“Bagi mereka yang mengemukakan permohonan penangguhan, kementerian akan memberi pertimbangan supaya peraturan itu tidak dilaksanakan sehingga akhir tahun ini,” katanya selepas merasmikan Segmen Job Square dan Government To Youth (G2Y) sempena Festival Belia Putrajaya 2013.

Rang Undang-Undang Akta Umur Persaraan Minimum 2012 diluluskan di Dewan Rakyat pada 27 Jun lalu dan Dewan Negara pada 17 Julai lalu dan diwartakan pada 16 Ogos lalu.

Majikan tak boleh hentikan pekerja

Sehubungan itu, majikan tidak boleh memberhentikan pekerja sebelum mencapai umur persaraan minimum. Bagaimanapun, pekerja boleh membuat pilihan untuk bersara lebih awal menerusi persetujuan dalam kontrak perkhidmatan atau perjanjian kolektif (CA) dengan majikan.

Mengulas pelaksanaan Perintah Gaji Minimum 2012, Ismail berkata, kementerian menerima antara 500 hingga 600 permohonan rayuan daripada majikan.

“Mana-mana pihak yang membuat rayuan dan diluluskan, boleh menangguhkan pembayaran gaji minimum sehingga hujung tahun depan,” katanya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90