Khamis, Mei 02, 2013

Kenapa kertas undi ada nombor siri?

 

Kegunaan nombor siri kertas undi:

1- Apabila buku kertas undi dicetak, ia dicetak dalam kiraan 50 helai satu buku. Dengan adanya nombor siri, urusan semakan dan pengiraan dapat dipermudahkan.

2- Nombor siri kertas undi juga dicatatkan dalam Borang 13 sebagai elemen kawalan pengesahan bilangan kertas undi sebelum kertas undi dikira. Tanpa nombor siri, adalah sukar untuk mengetahui bilangan kertas undi yang sepatutnya berada dalam peti undi sebelum ia dibuka.

3- Sekiranya terdapat lebihan bilangan kertas undi dalam peti undi semasa proses pengesahan bilangan kertas undi dan sebelum kertas undi di kira, nombor siri kertas undi boleh disemak dengan Borang 13. Kertas undi yang nombor sirinya tiada dalam catatan Borang 13 akan dikeluarkan dan tidak akan dikira.

4- Nombor siri kertas undi juga digunakan sebagai elemen kawalan dalam urusan pengundian pos. Nombor siri kertas undi akan dicatatkan atas Borang 2 dan Sampul A. Ia bagi memastikan hanya kertas undi yang sama dikeluarkan kepada pengundi pos, akan dipulangkan dengan dokumen yang sama iaitu yang dicatatkan dengan nombor siri yang sama.

Sumber : SPR

 

1 ulasan:

  1. dengan adanya nombor siri ianya boleh dikesan siapa pengundi tersebut.....

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts