Top Ad 728x90

Pendaki Termuda Malaysia berjaya mendaki Everest

Pendaki termuda Malaysia ke Everest

 

Dalam pendakian Everest Felda 2013, dua rekod baru negara berjaya dipecahkan.

Mohd Nasuha Shamsudin, 21, menjadi rakyat Malaysia termuda pertama sampai ke puncak Everest menewaskan Muhamad Muqharabbin yang menawan Everest ketika berusia 22 tahun.

Sementara itu, Myrza Fasha Md Hamyrudin, 25, memecah rekod dipegang Marina Ahmad yang menjadi pendaki wanita muda pertama negara menjejakkan kaki di puncak dunia itu pada usianya 26 tahun (2007).

Mereka bersama empat daripada tujuh pendaki daripada Kelab Eksplorasi Tujuh Benua Malaysia (KE7B) berjaya menjejakkan kaki ke puncak Gunung Everest di ketinggian 8,848 meter (29,028 kaki) dari paras laut (dpl), pagi tadi.

“Alhamdullilah dengan izin Allah SWT, saya kini berada di puncak Gunung Everest. Terima kasih semua,” kata Mohd Nasuha ringkas ketika masih berada di puncak dunia itu yang dihubungi melalui walkie talkie oleh wakil media dan pendaki sokongan di Kem Induk Everest (EBC), di sini.

Menurutnya anak jati Felda Tersang 3 Raub Pahang itu, beliau adalah pendaki terawal dalam kumpulannya yang tiba di puncak bersama seorang Sherpa dikenali Pemba yang mengiringinya sepanjang pendakian itu.

Mohamad Asyraf Mohd Halim, 25, dari Felda Lok Heng Timur, Kota Tinggi Johor, pula menjadi pendaki kedua tiba di puncak pada jam 8.48 pagi waktu Nepal kira-kira 17 minit selepas Mohd Nasuha.

Selain Mohd Nasuha dan Mohamad Asyraf, pendaki lain yang berjaya tiba secara berperingkat dimulai Muhammad Hafizuddin Ibrahim, 22, (Felda Chini Timur 1, Pekan, Pahang) pada jam 9.11 pagi dan Zainudin Lot, 37, (jurulatih) pada 10.16 pagi.

Kira-kira jam 11 pagi, Myrza Fasha (Felda Tersang 3, Raub, Pahang) dan Muhammad Illaham Ishak, 37, (jurulatih) tiba meraikan kejayaan mereka.

Bagaimanapun, Siti Hanisah Sharuddin, 23, dari Felda Jelai 1, Gemas, Negeri Sembilan yang juga ketua pendaki tidak dapat bersama kumpulannya apabila terpaksa berpatah balik selepas tiba di ketinggian 8,748 meter (South Summit) berikutan masalah kesihatan.

Kesemua pendaki berkenaan adalah peserta projek Everest-Felda 2013 kelolaan KE7B yang dipimpin bekas pendaki Everest 2004, Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin.

- HARIAN METRO


 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90