Top Ad 728x90

,

PRU13: Titik juga diterima tanda undi

PRU13: Titik juga diterima tanda undi

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjelaskan bahawa selain tanda pangkah X pada kertas undi, tanda lain seperti titik juga diterima sebagai undi.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata syaratnya sesuatu tanda itu mestilah dibuat di dalam ruangan yang disediakan.

Tulis (perkataan) tak boleh, tapi kalau dot, tick atau apa tanda yang dibuat dalam kotak kita boleh takrifkan bahawa dia punya intention (niat) adalah untuk memilih calon itu.

Dalam garis panduan kita, apa tanda pun diterima tak semestinya pangkah tetapi jangan buat di semua kotak, katanya mengulas 332,297 kertas undi ditolak atau undi rosak pada pilihan raya umum Ahad lalu, berbanding 324,120 pada 2008.

Daripada keseluruhan undi rosak, 171,556 kertas undi adalah bagi kerusi Parlimen, manakala 151,741 lagi undi untuk kerusi dewan undangan negeri (DUN).

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90