Top Ad 728x90

,

Aditif di dalam minyak petrol menghakis enjin?

Aditif di dalam minyak petrol menghakis enjin?



Setiap syarikat minyak mengadunkan pelbagai pakej aditif (bahan tambahan) tersendiri ke dalam minyak petrol, yang mengandungi kandungan kompaun dan molekul yang berbeza. Bahan aditif boleh memberikan perbezaan ketara kepada prestasi petrol.

Ada aditif dipanggil 'Detergen' dalam minyak petrol menjadi parasit dalam enjin. Aditif ini dalam jangka masa tertentu bertindak 'memakan' minyak enjin sedikit demi sedikit dan merosakkan bahagian enjin tertentu. Adalah merugikan jika aditif itu berguna untuk menanggalkan deposit tetapi mempunyai kesan sampingan sendiri terhadap enjin pada jangka masa tertentu.

Satu-satunya jenama yang menjalankan ujian anti-parasit ini adalah CALTEX yang menjalankan ujian 'No-Harm Test' di Amerika Syarikat. Ujian ini dilakukan untuk mengesan samaada terdapat mana-mana bahan aditif yang digunakan akan menjadi deposit atau tidak selepas proses pembakaran. Juga, ujian dilakukan untuk melihat sama ada aditif berkenaan akan menyebabkan hakisan atau pengurangan minyak pelincir atau tidak.

Hasilnya, terbukti penggunaan Caltex Techron selain dapat membersihkan enjin, ia juga dapat melindungi bahagian-bahagian tertentu di dalam enjin supaya berada di dalam prestasi terbaik. Selain itu, teknologi Techron juga menjadikan proses pembakaran lebih baik di mana kereta mudah dihidup di dalam apa jua suhu.

Pengguna yang sudah biasa dengan Caltex Techron pasti akan dapat merasai perbezaan dan kelebihan minyak ini berbanding jenama lain. Disebabkan itulah Caltex Techron merupakan petrol paling unggul di Eropah.






0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90