Top Ad 728x90

,

Gadis Islam haram sertai ratu cantik

Gadis Islam haram sertai ratu cantik

Wanita Islam haram menyertai sebarang pertandingan ratu cantik.

Demikian ditegaskan Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin mengulas empat gadis Islam yang terpilih sebagai peserta peringkat akhir pertandingan Miss Malaysia World 2013.
Katanya, wanita terbabit dinasihatkan supaya menghormati dan membuat keputusan berlandaskan kehendak Islam sebelum menyertai pertandingan itu.


“Perkara itu sudah jelas haram dan berdosa jadi tidak perlu dilakukan kerana membabitkan soal maruah agama, masyarakat dan individu itu sendiri.

Maruah individu

“Haram tetap haram, tanggungjawab menjaga maruah agama Islam itu terletak di atas bahu setiap umatnya, jika sudah terang ia bertentangan dengan hukum agama mengapa perlu bangga melakukannya.

“Walaupun pilihan itu adalah hak individu, ia ada kaitan dengan maruah individu, masyarakat dan agama Islam itu sendiri,” katanya kepada BH, semalam.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai penyertaan empat gadis Islam sebagai peserta peringkat akhir pertandingan Miss Malaysia World 2013 yang akan berlangsung di sebuah hotel di ibu negara pada 2 Ogos ini.

Pemilihan dibuat dalam satu sesi temu duga tertutup pada 12 Julai lalu dan majlis memperkenalkan mereka diadakan baru-baru ini.

“Jika mereka sudah tahu mengenai fatwa yang mengharamkannya, ia dianggap perkara besar dan merbahaya kerana membabitkan akidah seseorang individu itu,” katanya.

Fatwa yang dikeluarkan mengikut Seksyen 34 Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993 melarang orang Islam menyertai pertandingan ratu cantik.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90