Top Ad 728x90

,

Beribadah tanpa mengira musim

Beribadah tanpa mengira musim

Teruskan puasa sunat, solat witir secara konsisten walaupun di luar Ramadan

Ramadan baru saja berlalu. Semoga proses didikan yang dilalui pada Ramadan mampu menjadikan kita manusia yang lebih tinggi iman dan takwanya di sisi Allah SWT berbanding sebelumnya.
Amat rugi jika proses didikan hati dan juga roh yang dilalui itu tidak mampu memberi kesan ke dalam jiwa dan sanubari manusia. Lebih merugikan amalan puasa dan qiyam Ramadan yang ditunaikan hanya memperoleh rasa penat dan dahaga semata-mata tanpa mendapat rahmat dan pengampunan daripada Allah SWT.

    Nabi Muhammad SAW tidak hanya sama sekali bersolat pada malam Ramadan, tetapi Baginda meneruskannya di luar daripada malam Ramadan. Malah, solat sunat witir bukanlah hanya sekadar dilakukan pada Ramadan, tetapi turut sama dilakukan di setiap malam lain tanpa pernah sama sekali meninggalkannya.


Sabda Nabi Muhammad SAW: “Barangkali orang yang berpuasa itu tidak memperoleh sesuatu pun daripada puasanya kecuali lapar dan dahaga. Barangkali juga orang yang bangun solat malam itu tidak memperoleh sesuatu pun daripada qiamnya kecuali rasa mengantuk.” (Hadis Riwayat Imam Ahmad).

Tanda amalan Ramadan diberkati

Antara tanda sesuatu amalan semasa Ramadan itu diterima oleh Allah SWT dan mendapat keberkatan-Nya ialah apabila amalan kebaikan tersebut masih berterusan dan dilaksanakan di luar daripada Ramadan. Alangkah sedihnya apabila seseorang hamba Allah yang melalui didikan dalam bulan Ramadan yang lalu tidak lagi meneruskan kerancakan amal ibadahnya pada bulan lain.

Sesungguhnya konsep perhambaan kepada Allah SWT perlulah dilakukan secara konsisten dan juga berterusan tanpa terikat mengikut musim tertentu saja. Janganlah seseorang manusia dianggap hamba Allah hanya pada Ramadan saja, tetapi jadilah hamba Allah pada setiap masa dan ketika.
Semasa Ramadan kita diwajibkan untuk berpuasa. Di luar Ramadan sewajarnya ibadah puasa itu diteruskan iaitu dengan melakukan puasa sunat. Bagi mereka yang mengharapkan rahmat dan ganjaran daripada Allah maka ibadah puasa sunat tidak boleh dipandang remeh. Antara puasa sunat yang besar nilainya bagi seseorang Muslim ialah amalan puasa sunat enam hari dalam Syawal.

Rasulullah SAW menerangkan ganjarannya dengan sabda yang bermaksud: “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan dan diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal maka ganjaran pahalanya sama seperti puasa selama setahun.” (Hadis riwayat Imam Muslim).

Sepanjang Ramadan yang lalu umat Islam menghidupkan malamnya dengan ibadah solat sunat Terawih dan solat sunat yang lain. Selepas keluar daripada Ramadan, seseorang Muslim itu perlu meneruskan serta memperbanyakkan ibadah solat sunat tanpa mengabaikan ibadah solat fardu. Antara solat sunat yang dituntut ialah solat sunat tahajud iaitu solat pada tengah malam.

Qiamullail latih jiwa kental, sabar

Sesungguhnya qiamullail yang dilaksanakan secara berterusan mampu melatih jiwa seseorang Muslim itu supaya lebih kental dan sabar dalam melakukan ketaatan kepada Allah. Malah Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan ibadah solat malam secara sengaja. Nabi SAW akan menghidupkan malam dengan ibadat solat tanpa mengira musim mahupun bulan yang tertentu.

Firman Allah SWT: “Wahai orang yang berselimut! Bangunlah kamu pada waktu malam kecuali sedikit daripadanya. (Atau) separuh malam mahupun kurang sedikit daripadanya.” (Surah al-Muzzammil ayat 1 hingga 3).

Kesabaran Nabi Muhammad SAW dalam melakukan ibadah solat sunat pada waktu malam ini jelas terserlah walaupun Baginda SAW adalah manusia yang maksum iaitu yang terlindung daripada dosa dan cela.

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW sering kali menunaikan solat pada tengah malam sehingga bengkak kedua-dua belah kaki Baginda. Maka Aisyah ra bertanya kepada Baginda mengapakah Baginda bersusah payah menunaikan solat sehingga sedemikian rupa sedangkan Baginda telah diampunkan dosa-dosa oleh Allah SWT? Maka jawab Rasulullah SAW: “Apakah tidak boleh untuk aku gemar menjadi hamba yang bersyukur.” (Hadis Riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya).

Daripada hadis ini jelaslah bahawa Nabi Muhammad SAW tidak hanya sama sekali bersolat pada malam Ramadan, tetapi Baginda meneruskannya di luar daripada malam Ramadan. Malah, solat sunat witir bukanlah hanya sekadar dilakukan pada Ramadan, tetapi turut sama dilakukan di setiap malam lain tanpa pernah sama sekali meninggalkannya.

Umat Islam dianjurkan untuk membaca dan mentadabbur al-Quran bukan hanya dalam Ramadan, tetapi juga bulan lain. Amat menyedihkan apabila ada sesetengah individu yang mengenali dan membaca al-Quran hanya pada Ramadan. Perlulah disedari bahawa al-Quran adalah perlembagaan hidup bagi seluruh umat Islam. Malah membaca al-Quran hanya pada Ramadan memperlihatkan kelemahan iman apabila tiada penerusan dalam bulan lain.

Kesimpulannya perjalanan ibadah dan amalan soleh tidak hanya berlaku hanya pada bulan Ramadan yang kita lalui, tetapi perlulah turut sama berterusan dan istiqamah di luar daripada Ramadan. Jadilah hamba Allah SWT yang sentiasa ikhlas beribadah kepada-Nya tanpa mengira musim mahupun waktu yang tertentu.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90