Top Ad 728x90

, ,

BlackBerry bermasalah, bakal dijual?

BlackBerry bermasalah, bakal dijual?

TORONTO 13 Ogos - Pembuat telefon pintar BlackBerry Ltd., sedang mempertimbangkan beberapa pilihan termasuk menjual syarikat bagi mengelak kerugian yang lebih besar.

Malah, pemegang saham terbesarnya akan mengundurkan diri bagi mengelakkan sebarang konflik kepentingan dalam usaha itu.

BlackBerry yang merupakan peneraju email pada telefon pintarnya berkata, syarikat telah menubuhkan jawatankuasa untuk melihat pilihan yang ada.

Tindakan BlackBerry itu telah mencetuskan perdebatan sama ada syarikat yang dahulunya merupakan permata kepada Kanada akan lebih bernilai secara keseluruhan atau dipecahkan kepada beberapa bahagian oleh pesaing atau pelabur peribadi.

Prem Watsa, pemilik Fairfax Financial Holdinggs Ltd., yang merupakan pemegang saham terbesar BlackBerry akan keluar daripada lembaga syarikat apabila BlackBerry telah menentukan langkah seterusnya.

Menurut akhbar Kanada, Globe and Mail semalam, Fairfax telah berbincang dengan industri dan syarikat ekuiti swasta mengenai kemungkinan mengambil alih BlackBerry sebagai syarikat persendirian. Fairfax bagaimanapun tidak memberi sebarang kenyataan mengenainya.

Pembeli berpotensi terhadap aset BlackBerry, jika bukan daripada syarikat itu sendiri, berkemungkinan besar ialah dana pencen Kanada yang kaya serta beberapa pesaingnya.

BlackBerry yang satu ketika dahulu penting di pasaran saham telah jatuh penguasaan pasarannya kepada Apple Inc., dan telefon yang menggunakan sistem operasi Android Google Inc.

Telefon pintar terbaharunya, BlackBerry 10 juga gagal untuk menarik minat pengguna.

- REUTERS


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90