Top Ad 728x90

, ,

Caruman KWSP penuh sehingga 60 tahun

Caruman KWSP penuh sehingga 60 tahun



Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengumumkan ahli yang berumur sehingga 60 tahun dan masih bekerja akan terus menerima caruman penuh sebanyak 12 peratus daripada majikan dengan caruman pekerja kekal pada kadar 11 peratus.

Bagaimana pun, mereka yang bergaji bulanan kurang daripada RM5,000 akan menerima 13 peratus caruman daripada majikan. Peraturan berkenaan berkuat kuasa bulan Ogos ini.

Pekerja berumur antara 60 dan 75 perlu mencarum separuh daripada kadar berkenaan iaitu 5.5 peratus dan majikan pula menyumbang pada kadar enam peratus atau 6.5 peratus untuk pekerja yang bergaji bulanan kurang RM5,000.

Perubahan kadar caruman “Walaupun ada perubahan terhadap umur persaraan dan kadar caruman, Pengeluaran Umur 55 Tahun dan Umur 50 Tahun kekal.

“Ahli diberi pilihan untuk mengeluarkan simpanan dalam Akaun 2 pada umur 50 tahun dan pengeluaran penuh pada umur 55 tahun,” kata KWSP dalam satu kenyataan akhbar di sini, semalam.

Bagaimanapun, ahli dinasihatkan tidak mengeluarkan semua simpanan sekali gus pada umur 55 tahun tetapi melanjutkan simpanan untuk tempoh yang lebih lama dengan memilih Pengeluaran Fleksibel Umur 55 tahun, di mana ahli boleh memilih mengeluarkan simpanan secara bulanan atau sebahagian.

Maklumat lanjut jadual sumbangan KWSP terbaharu boleh didapati di laman web myEPF www.kwsp.gov.my.



0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90