Top Ad 728x90

6.7 juta memandu tanpa lesen

6.7 juta memandu tanpa lesen

6.7 juta memandu tanpa lesen

Dianggarkan sebanyak 6.7 juta penduduk negara ini memandu kenderaan tanpa memiliki lesen yang sah. Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Ismail Ahmad berkata, kebanyakan mereka terdiri daripada kumpulan masyarakat yang mempunyai status ekonomi sederhana dan tidak berkemampuan untuk membayar kos mengambil lesen memandu atau enggan berbuat demikian.

Beliau berkata, keadaan itu menyebabkan mereka tetap memandu kenderaan meskipun tanpa memiliki sebarang lesen, seterusnya terdedah kepada risiko kemalangan tanpa dilindungi insurans.

Kata beliau, bagi mengatasi masalah tersebut, pihak JPJ akan memperkenalkan perkhidmatan MyLesen mulai tahun depan bagi membantu rakyat negara ini memiliki lesen memandu yang sah.

Beliau berkata, dengan berkonsepkan 1Lesen 1Rakyat, pihak JPJ akan memastikan semua anggota masyarakat yang berada di jalan raya mempunyai lesen memandu, di samping membantu mereka yang belum memilikinya mendapatkan lesen.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis Pelancaran Konvoi Skuad Muda 1JPJ di Kota Bharu, Kelantan. Yang turut hadir Pengarah JPJ negeri, Abdul Ghani Che Kassim.

Beliau juga berkata, JPJ yang menyasarkan keahlian Skuad Muda 1JPJ sebanyak 300,000 orang menjelang tahun hadapan berharap dapat menjalin kerjasama lebih erat dengan skuad berkenaan bagi mengurangkan kadar kemalangan maut semasa musim perayaan.

Menurut Ismail, melalui kerjasama tersebut, JPJ akan menempatkan anggota Skuad Muda di sepanjang lebuh raya dan jalan negeri yang kerap berlaku kemalangan.

Beliau berkata, sebagai permulaan, anggota skuad terbabit akan ditempatkan pada jarak setiap 50 kilometer dan mungkin dikurangkan kepada 30 kilometer selepas penambahan keahlian dicapai.

Katanya, selain memperkenalkan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan kurikulum pendidikan baharu tahun hadapan, penglibatan masyarakat merupakan faktor penting dalam mengurangkan kemalangan terutama kemalangan maut di negara ini.

- UTUSAN


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90