Top Ad 728x90

PTPTN nafi mansuh bayaran

PTPTN nafi mansuh bayaran

Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) menafikan peminjam tidak perlu membayar balik pinjaman seperti yang disebarkan dalam laman sosial Facebook.

Pengerusinya, Datuk Shamsul Anuar Nasarah menegaskan, pihaknya tidak pernah mengeluarkan arahan itu dan menyifatkan maklumat yang tersebar adalah khabar angin oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

Kita tidak pernah membuat keputusan sedemikian kerana setiap dasar kerajaan berkaitan PTPTN akan diputuskan pada peringkat Kabinet. Justeru, kita minta pihak yang memainkan isu ini tarik semula kenyataan di laman sosial mereka sebelum kita ambil tindakan tegas.

Saya juga sudah minta pegawai PTPTN membuat laporan dan merujuk perkara itu kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) untuk siasatan lanjut, katanya mengulas tindakan pihak menggelarkan diri mereka Kerajaan Empayar Langkasuka Nusantara yang dipercayai menyebarkan berita berkenaan, tiga hari lalu.

Shamsul Anuar yang juga Ahli Parlimen Lenggong, mengakui perbuatan itu memberi kesan negatif kepada PTPTN yang sudah mengeluarkan RM53.23 bilion pinjaman kepada 2.34 juta peminjam sehingga kini.

Sementara itu, beliau berkata, PTPTN masih membuka peluang kepada peminjam yang terbabit banjir menghubungi cawangannya di setiap negeri bagi membincangkan proses penangguhan dan penstrukturan semula bayaran.

Pengurusan mempunyai kekangan untuk mengesan peminjam yang terbabit banjir. Jadi kita minta mereka hubungi kita, katanya.

Mengenai peminjam yang menyalahgunakan pinjaman termasuk berjudi selain terbabit perhimpunan haram, beliau berkata, PTPTN akan menyekat pinjaman jika terbukti mereka melanggar undang-undang.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90