Top Ad 728x90

Naik premium insurans kenderaan berperingkat

Naik premium insurans kenderaan berperingkat

Syarikat insurans di Malaysia dibenar menaikkan kadar premium kenderaan bermotor secara berperingkat hingga 2016 sejajar dengan Rangka Kerja Perlindungan Motor Baharu diperkenalkan Bank Negara Malaysia (BNM), berkuatkuasa 2012.

Jurucakap BNM berkata, pengumuman berhubung kenaikan berperingkat itu dikeluarkan pada 11 Mac 2011 untuk berkuatkuasa pada 1 Januari 2012 dan masih boleh diakses dalam laman web bank pusat itu.

“Siaran akhbar yang dikeluarkan BNM berhubung perkara itu masih berkuat kuasa,” katanya.

Beliau mengulas mengenai penyebaran dalam laman sosial hingga mencetus kebimbangan orang ramai bahawa premium insurans kenderaan bermotor akan dinaikkan lagi sebanyak 15 peratus mulai 15 Februari ini. Ia adalah kenaikan kali ketiga premium insurans bermotor sejak awal 2012.

Kenyataan mengenai rangka kerja baru itu menyebut, ia dirumus bertujuan menyediakan penyelesaian menyeluruh bagi menangani isu kadar premium tinggi dan kesukaran orang ramai mendapatkan perlindungan motor.

Strategi dua hala itu digunakan untuk meningkatkan kecekapan dalam penyediaan perlindungan motor dengan pelarasan terhadap kadar premium secara beransur-ansur bagi memastikan orang ramai dapat membeli insurans pada harga berpatutan.

“Sebelum rangka kerja itu diperkenalkan, tarif motor tidak pernah dikaji semula sejak 30 tahun lalu walaupun bilangan pemilik kenderaan, kadar kemalangan dan tuntutan insurans meningkat dengan nyata,” kata kenyataan itu.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90