Top Ad 728x90

Perniagaan kecil digalak guna IBG

Perniagaan kecil digalak guna IBG

Perniagaan kecil digalakkan menggunakan perbankan dalam talian seperti perkhidmatan Interbank Giro (IBG) untuk mengurangkan kos kendalian, selain dapat melaksanakan urus niaga dengan lebih mudah.

Pengarah Jabatan Dasar Sistem Pembayaran Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Nyat Chuan, berkata IBG, melalui perbankan internet dan perbankan mudah alih, memberikan faedah ketara kepada perniagaan menerusi pengurangan kos pengendalian tunai dan cek.

Katanya, 92 peratus atau 18.4 juta penduduk Malaysia mempunyai akaun bank, dan akaun perbankan internet menyumbang kira-kira 74 peratus.

“Bagaimanapun, hanya 43 peratus atau 5.9 juta pelanggan perbankan internet adalah pengguna e-pembayaran yang aktif,” katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur dikeluarkan sempena siri jelajah ‘Experience IBG” di Kuching, semalam.

Untuk menggalakkan perpindahan kepada e-pembayaran, BNM mengumumkan strategi penetapan harga baharu bagi perkhidmatan pembayaran tahun lalu.

Bayaran bagi IBG, yang dikendalikan melalui perbankan Internet dan mudah alih, diturunkan kepada 10 sen pada 1 Mei 2013 daripada RM2 sebelumnya manakala bayaran pemprosesan cek sebanyak 50 sen akan dikenakan pada bulan April 2014.

- BERITA HARIAN


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90