Top Ad 728x90

Diet warna lampu isyarat kurangkan obesiti

Diet warna lampu isyarat kurangkan obesiti

Amalan diet dengan menggunakan kaedah melabel makanan mengikut warna lampu isyarat dipercayai dapat membantu mengurangkan kadar peningkatan obesiti dalam kalangan kanak-kanak di negara ini.

Pakar Pemakanan dan Kesihatan Awam, Pusat Pengajian Sains Kesihatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Wan Abdul Manan Wan Muda berkata, sistem diet berkenaan berupaya mendidik golongan tersebut mengenali makanan sihat pada peringkat awal tumbesaran.

Ujarnya, apa yang perlu dilakukan oleh ibu bapa ialah melabel sendiri bahan makanan atau produk yang dibeli mengikut tiga warna lampu isyarat.

“Warna lampu isyarat iaitu merah, kuning dan hijau menunjukkan tahap bahan ramuan dalam setiap jenis makanan yang disediakan.

“Warna merah memberi maksud makanan tersebut mengandungi kandungan gula dan lemak yang tinggi seperti minuman berkarbonat dan makanan bergoreng.

“Warna kuning merupakan makanan yang mengandungi karbohidrat dan protein yang perlu dikawal jumlahnya dan hijau pula mempunyai khasiat yang mencukupi,” katanya.

Sumber : KOSMO!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90