Top Ad 728x90

Staf awam liat bayar PTPTN dipotong gaji

Staf awam liat bayar PTPTN dipotong gaji


Dianggarkan kira-kira 163,007 penjawat awam yang liat membayar balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) berdepan tinda­kan pemotongan gaji sebagai jalan penyelesaian kepada isu tersebut.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa berkata, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan mengeluarkan surat pemotongan gaji kepada kumpulan terlibat dalam jangka masa terdekat.

Seramai 32,803 penjawat awam pelbagai gred kecuali Jusa C, Gred 54 dan 28 didapati tidak pernah melakukan sebarang transaksi bayaran.

Seramai 130,204 penjawat awam pelbagai gred dikesan membuat pembayaran secara tidak konsisten yang menjadikan jumlah keseluruhan kepada 163,007 orang.

Semalam, dalam media tempatan turut melaporkan selain disenaraikan dalam Sistem Maklumat Rujukan Kredit (CCRIS), nama peminjam PTPTN juga dihantar kepada Jabatan Imigresen un­tuk disenaraihitamkan.

Natijahnya, me­reka bukan sahaja tidak boleh keluar negara malah, diha­lang daripada memperbaharui pasport.

Pengerusi PTPTN, Datuk Shamsul Anuar Nasarah, sebelum ini melaporkan berkata, kutipan pinjaman telah meningkat RM5 juta sehari berbanding RM800 kesan daripada pengumuman nama-nama mereka yang liat bayar pinjaman akan diseranaikan di CCRIS.

Ini diberikutan, sumber menyebut, 130,000 penimjam PTPTN degil akan disenarai dalam CCRIS termasuk 33 kakitangan awam me­rangkumi berjawatan kanan kerana tidak pernah langsung membayar pinjaman.

Sumber : Utusan

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90