Top Ad 728x90

Hukum hisap vapor haram

Hukum hisap vapor haram


Mufti Wilayah Persekutuan semalam mengeluarkan hukum bahawa menghisap rokok elektronik atau vapor yang semakin popular dalam kalangan rakyat Malaysia ketika ini adalah haram dalam Islam.

Muftinya, Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri berkata, keputusan itu diambil selepas meneliti laporan daripada Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) dan Pentadbiran Makanan dan Ubatan Amerika Syarikat (USFDA) mendapati, ia tidak terbukti selamat digunakan dan mempunyai nikotin yang boleh menjejaskan kesihatan orang ramai termasuk berisiko menghidapi penyakit kanser.

Tambah beliau, jumlah nikotin yang terdapat dalam e-rokok berbeza iaitu antara enam hingga lapan miligram (ml) atau 16 hingga 18 ml sehingga 24 hingga 36 mg, namun orang ramai perlu tahu jika semua 60 ml nikotin diserap dalam darah, ia berpotensi untuk membunuh seorang dewasa yang tidak merokok malah jumlah tersebut bersamaan 30 hingga 40 batang rokok konvensional.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90