Top Ad 728x90

,

Tujuh sekolah laksana pengasingan tingkatan 6

Tujuh sekolah laksana pengasingan tingkatan 6


Tujuh sekolah telah mempunyai Pusat Tingkatan Enam (PTE) Mod 1 iaitu hanya menempatkan pelajar tingkatan enam, yang merupakan sebahagian daripada penjenamaan semula sistem pendidikan, kata Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid.

Sekolah berkenaan ialah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Mahsuri di Kulim, Kedah; SMK Petaling Jaya, Selangor; SMK Bandaraya II, Kota Kinabalu; SMK Seri Bandar Pontian, Johor; SMK Seri Ipoh, Perak; dan SMK Saratok II, Sarawak.

Selain pelaksanaan PTE, penjenamaan semula tingkatan enam turut melibatkan pertukaran kepada sistem semester dan kelonggaran memakai pakaian kasual ke sekolah.


Menurutnya, ia bagi memastikan pembelajaran untuk 100,000 pelajar tingkatan enam mencapai standard institusi pengajian tinggi. Kita mahu mereka rasai seperti rakan-rakan mereka yang mungkin berada di Matrikulasi atau sedang mengikuti Diploma, katanya.


Pelaksanaan PTE diumumkan pada Jun lepas bagi mengurangkan PTE Mod 2 (berkongsi sekolah tetapi blok berasingan) dan Mod 1 (berkongsi blok dengan sekolah biasa) secara berperingkat dengan setiap pejabat pendidikan daerah mempunyai sekurang-kurangnya satu PTE Mod 1. 


Proses pengasingan ini kita buat secara berperingkat memandangkan ia melibatkan kos yang tinggi, jadi mana sekolah yang sudah bersedia dan ada bangunan yang sesuai kita mulakan dahulu.

Sumber

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90