Top Ad 728x90

,

Aswara kini dikenali Universiti P. Ramlee

Aswara kini dikenali Universiti P. Ramlee


Seniman Agung Negara, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee diangkat sebagai Tokoh Wa­risan Negara manakala Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) akan dinaik taraf sebagai Universiti P. Ramlee.

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz mengumumkan demikian ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2016 peringkat jawatankuasa bagi kementerian itu pada persidangan Dewan Rakyat semalam.

“Saya menyambut baik cadangan Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, P.Ramlee memang ahli seni yang terkenal, bukan sahaja negara kita malah juga serantau.

“Seiring itu, kementerian akan menaik taraf Aswara sebagai Universiti P. Ramlee bagi mengiktirafnya sebagai seniman unggul, juga mengangkat beliau sebagai Tokoh Warisan Negara,” kata Mohamed Nazri disambut tepukan semua anggota dewan.

P.Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh semasa hayatnya telah menghasilkan 66 buah filem dan 401 lagu selain pernah dinobatkan sebagai Pelakon Lelaki Terbaik di Festival Filem Asia Ke-4, Tokyo, Jepun.

Aswara yang terletak di Jalan Tun Ismail, Kuala Lumpur pula yang ditubuhkan pada 1994 di bawah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia ketika itu asalnya dikenali sebagai Akademi Seni Kebangsaan.

Ia merupakan satu-satunya universiti awam dalam bidang persembahan yang didokongi sepenuhnya oleh kerajaan.

- Kosmo!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90