Top Ad 728x90

,

Program Anti Rasuah Sebelum Tamat Pengajian Universiti

program anti rasuah


Program Anti Rasuah Sebelum Tamat Pengajian Di Universiti

Semua pelajar mungkin perlu menghabiskan penggal terakhir mereka di universiti dengan menyertai program anti rasuah sebelum memulakan karier masing-masing.

Di bawah program yang dirancang untuk semua institusi pengajian tinggi, pelajar akan diperkenalkan kepada senario dunia sebenar yang mungkin dihadapi mereka di alam pekerjaan.

Program kesedaran ini adalah antara langkah-langkah yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan kerjasama Kementerian Pendidikan dan Kementerian Pendidikan Tinggi.

Pengarah bahagian Komunikasi Strategik SPRM Abdul Samat Kasah berkata pengenalan modul anti-rasuah bagi kursus-kursus tertentu, seperti kewangan atau kejuruteraan, di mana pelajar lebih cenderung untuk menghadapi cabaran itu juga sedang dalam perancangan.

"Modul ini akan ditanda aras dengan apa yang telah dilakukan di negara-negara lain," katanya kepada The Star.

Beliau menegaskan bahawa universiti tertentu, termasuk University of Sheffield di Britain mewajibkan subjek profesionalisme dalam kejuruteraan untuk pelajar tahun akhirnya.

Subjek itu menggabungkan kod etika, tadbir urus yang baik dan undang-undang mengenai rasuah.

Abdul Samat berkata ia juga termasuk kerja kursus, peperiksaan dan kelas selama satu jam untuk keseluruhan semester.

Sekolah kejuruteraan siswazah University of Sheffield  juga mempunyai modul Tingkah Laku Profesional dan Kelakuan Beretika.

Abdul Samat berkata, langkah itu adalah sebahagian daripada langkah-langkah untuk membendung rasuah dalam masyarakat.

Beliau berkata, SPRM juga sedang bekerjasama dengan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) untuk mewujudkan manual pengajaran anti-rasuah bagi membantu guru-guru menyampaikan mesej.

"Manual ini hampir siap dan akan dihantar kepada Kementerian Pendidikan untuk kelulusan," katanya.

Pendekatan yang lebih halus sedang diambil untuk memupuk asas anti-rasuah di kalangan pelajar di peringkat sekolah rendah.

Abdul Samat berkata, SPRM, bersama-sama dengan bahagian buku teks Kementerian Pendidikan, turut melakukan tambah baik dalam buku teks untuk menyampaikan mesej di mana-mana bahagian yang sesuai.

"Ini termasuklah buku teks baharu untuk subjek moral, bahasa dan pengajian agama," katanya.

Langkah itu telah disambut baik oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low.

"Ibu bapa perlu menjadi contoh. Mengajar generasi untuk tidak bertoleransi dalam rasuah perlu bermula dari rumah, "katanya.

Low mendakwa bahawa kaedah moden ibu bapa kini yang berorientasikan wang ringgit menyebabkan kanak-kanak mahu dihargai dengan wang dan material.

- mSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90