Top Ad 728x90

, , ,

Semakan Permohonan Kemasukan Ke Universiti Awam Sesi 2016/17 (Lepasan STPM / Marikulasi)

Semakan Status Permohonan Kemasukan Ke Universiti Awam Sesi 2016/17 Lepasan STPM / Marikulasi



Status permohonan kemasukan ke Universiti Awam (UA) bagi Program Pengajian Lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Matrikulasi, Asasi (Ijazah Pertama) Sesi Akademik 2016/2017 boleh disemak bermula Isnin.

Ketua Pengarah Pendidikan Tinggi Datuk Prof Dr Asma Ismail dalam kenyataan hari ini berkata pemohon boleh menyemak status permohonan mereka di laman web, http://upu.mohe.gov.my atau di talian 03-8870 6767 atau menggunakan khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan menaip UPU RESULT (NOMBOR KAD PENGENALAN) dan hantar ke 15888.

"Sebanyak 58,011 permohonan telah diterima dan 54,618 (94.2 peratus) adalah calon yang layak dan melepasi syarat am universiti serta syarat khas program pengajian," katanya.

Asma berkata daripada jumlah calon yang layak, sebanyak 39,862 (73 peratus) telah ditawarkan tempat serta seramai 3,873 calon cemerlang dengan Purata Nilai Gred Keseluruhan (PNGK) 4.00 berjaya mendapat tawaran di UA.

"Kementerian mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada pemohon yang telah berjaya menerima tawaran," katanya.

Jelasnya keputusan yang diumumkan hanya melibatkan 18 buah UA yang diselaraskan oleh Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar JPT, tidak termasuk Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Malaya (UM) yang membuat pengambilan sendiri.

"Pihak UA akan mengeluarkan surat tawaran rasmi kepada calon yang berjaya mulai esok (9 Ogos) dan calon yang berjaya dikehendaki membuat pengesahan setuju menerima tawaran oleh UA dalam tempoh 10 hari iaitu pada atau sebelum 22 Ogos,"katanya.

Asma berkata kejayaan calon untuk memperoleh tempat bergantung kepada susunan merit dan pemilihan program pengajian di UA yang dipohon.

"Jika merit calon tidak begitu tinggi dan memohon program pengajian kompetitif, berkemungkinan besar calon tidak terpilih untuk ditawarkan program pengajian dalam pilihan mereka.

"Begitu juga jika calon hanya memohon di UA yang popular, calon akan menghadapi persaingan yang tinggi dan akhirnya tidak mendapat apa-apa tawaran daripada UA berkenaan," katanya.

Menurutnya hanya pemohon yang gagal menerima sebarang tawaran ke UA boleh mengemukakan permohonan rayuan melalui UPUOnline e-Rayuan di http://upu.mohe.gov.my.

"UPUOnline e-Rayuan akan dibuka dalam tempoh lima hari mulai 8 Ogos, 12 tengah hari sehingga 12 Ogos, 11.59 malam," katanya.

Katanya keputusan pemilihan rayuan adalah tertakluk kepada kekosongan tempat mengikut program pengajian di UA dan menegaskan bahawa tawaran adalah muktamad.

"Jika tiada sebarang jawapan diterima daripada UA sehingga 13 September 2016, maka rayuan tersebut hendaklah dianggap gagal," katanya.

Asma berkata keputusan permohonan rayuan kemasukan ke UA bagi program ijazah pertama untuk lepasan STPM/Setaraf akan diumumkan sebanyak dua kali iaitu pada 25 Ogos dan 13 Sept.

Katanya tarikh pendaftaran untuk pelajar baharu pada 28 Ogos hingga 4 September mengikut UA masing-masing.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90