Top Ad 728x90

,

Uber Sabah Perlu Mohon Permit

uber sabah perlu permit



Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) Sabah mengingatkan semua pengusaha perkhidmatan Uber di negeri itu tampil memohon permit sebelum menjalankan operasi.

Pengerusinya Datuk Raime Unggi berkata permohonan permit itu penting kerana operasi perkhidmatan Uber adalah sama seperti 'kereta sapu' dan selagi tiada permit, pengusaha perkhidmatan tersebut tetap dianggap beroperasi secara haram.

"Seksyen 33 Akta LPKP jelas menetapkan larangan ke atas penggunaan kenderaan perkhidmatan awam yang tidak berlesen.

"Seperti kereta sapu lain, membawa penumpang tanpa permit akan sentiasa dipantau polis termasuk Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

"Tindakan boleh diambil ke atas pemandu termasuk menyita dan melucut hak ke atas kenderaan seperti diperuntukan dalam Seksyen 51 Akta LPKP," katanya dalam kenyataan di sini, Khamis.

Raime yang juga anggota Parlimen Tenom berkata LPKP hanya mahu pengusaha Uber dan Grabcar mematuhi undang-undang demi memastikan keselamatan dan kepentingan penumpang sentiasa diberi keutamaan.

"LPKP Sabah bersama JPJ dan polis akan terus memantau operasi perkhidmatan kenderaan pengangkutan haram termasuk Uber," katanya sambil menambah adalah penting bagi pengguna mendapatkan perkhidmatan teksi berlesen.


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90