Top Ad 728x90

, ,

Lelaki Misteri Dalangi Dua Suspek Wanita Bunuh Jong-nam



Dua wanita yang disyaki membunuh Kim Jong-nam didakwa "direkrut" oleh seorang lelaki misteri untuk menjalankan tugas itu seawal tiga bulan lalu.

Menurut laporan China Press, Siti Aishah, 25, dan Doan Thi Huong, 29, bukan "ejen khas" Korea Utara, tetapi mungkin ditipu kumpulan perisik semata-mata untuk melakukan pembunuhan tersebut.
Siti Aishah yang merupakan warga Indonesia ditahan pada pukul 2 pagi Khamis, manakala Doan, memegang pasport Vietnam, ditangkap sehari sebelum itu.

China Press melaporkan lelaki misteri yang dipercayai seorang pengintip, mengenali Doan kira-kira tiga bulan lalu di Malaysia, yang kemudian menjadikannya sebagai pengiring.

Lelaki misteri itu membawa Doan dalam beberapa lawatan luar negara, termasuk ke Vietnam, bagi melawat kampung halamannya dan satu lagi ke Korea Selatan.

China Press melaporkan lelaki misteri kemudiannya memperkenalkan Doan kepada empat lelaki yang masih dikehendaki polis berkaitan dengan pembunuhan itu.

Dilaporkan lelaki misteri mengenali Siti Aishah kira-kira sebulan lalu, tetapi hanya memperkenalkan dua wanita tersebut antara satu sama lain baru-baru ini apabila memberitahu mereka mengenai penggambaraan "prank" (gurauan) yang dijalankan.

Kedua-dua wanita itu mendakwa mereka tidak menyedari ia akan membawa kepada masalah kerana berpendapat ia hanya menjadi penggambaran gurauan yang sedang dijalankan.

Laporan turut memberitahu bahawa Siti Aishah telah ditugaskan untuk menggunakan sapu tangan bagi menutup muka Jong-nam manakala Doan melakukan suntikan.

China Press melaporkan Siti Aishah mendakwa dia dibayar AS$100 (RM445) untuk melakukan "gurauan" itu.

Jong-nam, 45, dibunuh oleh dua wanita yang menyembur bahan kimia pada wajahnya di balai berlepas Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) pada kira-kira pukul 9 pagi Isnin sebelum mahu berlepas ke Macau.

- mSTAR


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90