Top Ad 728x90

,

Gerai Nasi Kerabu Perkenal Bayaran Guna Bitcoin



Sebuah gerai nasi kerabu di Kota Bharu antara yang terkini memperkenalkan kaedah bayaran menggunakan mata wang maya Bitcoin.

Gerai Jijah NK di Kampung Pauh, Badang yang terletak kira-kira 25 kilometer (km) dari bandar ini berada dalam peta para pedagang yang menerima mata wang krypto digital itu.

Pesara tentera, Safihin Mohammed,65, memperkenalkan sistem pembayaran digital itu di gerai isterinya Azizah Derahman baru-baru ini.

Safihin berkata, Bitcoin akan menjadi alat petukaran nilai mata wang digital pada masa akan datang.
Menurutnya, Bitcoin belum diterima oleh pelanggan di gerainya, dia hanya menerima lapan transaksi dalam masa tempoh dua bulan.

"Nilai Bitcoins naik mendadak" katanya sambil menambah bahawa satu unit Bitcoins berjumlah RM18,701 berbanding 23 tahun dahulu.

"Walaupun, pelanggan hanya perlu membayar 0.00025 dalam Bitcoin untuk membeli sebungkus nasi kerabu yang bernilai RM5, mereka lebih gemar membayar secara tunai" kata Safihin.

Selain itu,pengguna Bitcoin tidak perlu bimbang risiko menjadi mangsa ragut atau perompak.

Pengguna Bitcoin tidak perlu bawa wang tunai, mereka hanya pengimbas QR kod melalui peranti mudah alih untuk membuat bayaran.

Peniaga tersebut mempelajari tentang Bitcoin melalui Google.

"Jika kita tidak mengikut perkembangan semasa, kita akan ketinggalan," tambah Safihin.

Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa, Christine Lagarde berkata, bahawa mata wang digital berpotensi menggantikan mata wang tunai lama tidak lama lagi.

Sumber : mSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90