Top Ad 728x90

, , ,

Isu Komen Ejen Insurans Mengenai Rawatan HKL




Seorang ejen insurans berang dengan Hospital Kuala Lumpur (HKL) yang didakwa melayan anak pelanggannya yang melecur akibat terkena air rebusan ketupat 'lebih teruk dari binatang'.

Ejen berkenaan yang mendakwa anak pelanggannya itu melecur 75 peratus dan dihantar ke HKL turut mempersoalkan prosedur operasi standard (SOP) di bawah unit rawatan kebakaran hospital itu yang disifatkan masih ditakuk lama.

“Dressing scrap kulit untuk bagi kulit baru tumbuh dibuat hidup-hidup tanpa bius. Kau sanggup dengar anak kau menjerit meraung sementara kau tidak dibenarkan masuk (bilik rawatan). 

“Layanan mereka lebih teruk dari binatang. Kerana banyak binatang dilayan dengan begitu baik dan penuh kasih sayang,” katanya menerusi beberapa ‘posting’ di laman sosial baru-baru ini sehingga ia tular.

Dia turut mendakwa bahawa doktor mendapati terdapat jangkitan terhadap pesakit kanak-kanak itu yang telah dipindahkan ke sebuah pusat perubatan di Subang Jaya dan terpaksa melalui prosedur baharu termasuk pelbagai proses lain yang dibuat selepas dibius.

Menjadikan kisah pelanggannya sebagai modal, ejen dari sebuah syarikat insurans terkenal itu telah meminta orang ramai membuat persediaan dari segi insurans perubatan untuk anak-anak.

“Kemanusiaan hari ini semua datang dengan duit. Persiapkan anak anda dengan insurans perubatan kalau anda faham segalanya boleh berlaku pada bila-bila masa.

“Kalau tak sanggup serah anak kat tangan-tangan kasar... bayar insurans sikit, antara RM150 dan RM200 sebulan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah HKL, Datuk Dr Zaininah Mohd Zain menjelaskan bahawa pesakit yang dimaksudkan adalah kanak-kanak lelaki berusia lima tahun yang hanya melecur 10 peratus dan bukan seperti yang didakwa ejen tersebut, dalam satu kejadian pada 21 September lalu.

Katanya, pesakit diberikan rawatan segera di bawah Unit Rawatan Kebakaran Institut Pediatrik, dan turut dirujuk kepada disiplin-disiplin yang lain kerana rawatan kebakaran memerlukan pendekatan secara holistik dan multidisiplin untuk mengoptimumkan perawatan.

“Pesakit telah diberikan rawatan sewajarnya iaitu cucian luka di wad mengikut rutin yang telah ditetapkan oleh pakar yang merawat termasuk pembersihan luka yang dijalankan di bilik pembedahan dengan pembiusan.

“Selain itu, pesakit diberikan ubat tahan sakit secara berkala dengan ubat-ubatan yang bersesuaian di wad bagi memastikan pesakit selesa. Antibiotik juga diberikan untuk menghindarkan dan merawat jangkitan kuman,” katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Walaupun mustahil untuk pesakit tidak berasa sakit mahupun trauma, Dr Zaininah memberitahu rawatan dan ubat tahan sakit mampu mengurangkan kesakitan tersebut.

Katanya, satu tarikh ditetapkan untuk pesakit menjalani ‘superficial skin grafting’, tetap waris memilih untuk discaj sebelum prosedur bagi pesakit mendapatkan rawatan susulan di sebuah pusat perubatan di Subang Jaya kerana mahukan keselesaan terutama dari segi waktu lawatan. 

Mengikut protokol HKL, hanya ibu bapa atau penjaga dibenarkan melawat dan hanya ibu atau penjaga wanita sahaja yang dibenarkan menjaga pesakit di wad, malah ibu bapa juga tidak dibenarkan berada di bilik rawatan semasa prosedur dijalankan. 

“Protokol ini perlu mereka patuhi bagi memastikan persekitaran wad sentiasa bersih untuk mengurangkan jangkitan kuman kepada pesakit lain yang juga menerima rawatan kebakaran dan kelecuran di unit tersebut,” katanya.

Dr Zaininah turut menegaskan bahawa pesakit yang dikeluarkan dari hospital pada 12 Oktober lalu mengalami luka yang bersih dan bertambah pulih sebelum menyambung rawatan di pusat perubatan lain.

Sehubungan itu, beliau menafikan semua tuduhan pemilik laman Facebook berkenaan sehingga ia tular di media sosial.

“Kenyataan yang dilemparkan adalah tuduhan palsu dan telah mencemarkan imej Hospital Kuala Lumpur,” kata Dr Zaininah.

Sehingga berita ini ditulis, mStar Online sedang menunggu maklum balas daripada syarikat insurans yang dikaitkan dengan dakwaan ejen tersebut.

Prudential Balas Isu Layanan HKL 'Lebih Teruk Dari Binatang'

Prudential Assurance Malaysia Berhad (PAMB) akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap ejen insurans syarikat itu yang mendakwa layanan Hospital Kuala Lumpur (HKL) 'lebih teruk dari binatang'.

Menerusi kenyataan kepada mStar Online, PAMB kesal dengan dakwaan yang dibuat seorang ejen di bawah agensinya sambil memberi jaminan kepada HKL dan orang ramai bahawa kenyataan yang dibuat itu tidak mencerminkan nilai dan kualiti dalam penyampaian perkhidmatan syarikat terbabit.

“Kita telah memulakan siasatan dan akan memastikan proses yang sepatutnya diikuti sebelum mengambil tindakan yang sewajarnya,” menurut kenyataan itu pada Rabu.

PAMB mengulas mengenai dakwaan seorang ejen insurans berang dengan HKL di atas layanan terhadap pelanggannya yang melecur akibat terkena air rebusan ketupat 'lebih teruk dari binatang', yang kini tular di media sosial.

Menurut PAMB, pihaknya telah menghantar surat kepada HKL bagi membuat permohonan maaf berhubung perkara yang berlaku dan telah mengambil tindakan segera untuk memadamkan ‘posting’ yang dibuat oleh ejen berkenaan.

Menerusi beberapa ‘posting’ di laman sosial pada 21 Oktober lalu, ejen insurans yang mendakwa dirinya dari PAMB mendakwa anak pelanggannya melecur 75 peratus dan mempersoalkan prosedur operasi standard (SOP) di bawah unit rawatan kebakaran HKL yang disifatkan masih ditakuk lama.

Ejen tersebut turut mendakwa bahawa doktor mendapati terdapat jangkitan terhadap pesakit selepas dipindahkan ke sebuah pusat perubatan di Subang Jaya dan pesakit terpaksa melalui prosedur baharu termasuk pelbagai proses lain dibuat selepas dibius.

“Dressing scrap kulit untuk bagi kulit baru tumbuh dibuat hidup-hidup tanpa bius. Kau sanggup dengar anak kau menjerit meraung sementara kau tidak dibenarkan masuk (bilik rawatan). 

“Layanan mereka lebih teruk dari binatang. Kerana banyak binatang dilayan dengan begitu baik dan penuh kasih sayang,” dakwanya sambil menjadikan kisah pelanggannya sebagai modal meminta orang ramai mendapatkan insurans perubatan.

- mSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90