Top Ad 728x90

, ,

Program persediaan untuk graduan perubatan

Program persediaan tagging untuk graduan perubatan



Graduan dalam bidang perubatan diberi peluang mengikuti program pemerhati (tagging) yang akan diperkenalkan tahun depan sementara menunggu penempatan latihan perubatan (houseman).

Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata, dalam program itu, graduan akan mengikuti doktor perubatan dan memerhati atau melihat sendiri tugas yang dilakukan.

"Kebiasaannya, graduan perubatan perlu menunggu antara enam bulan hingga setahun sebelum mendapat penempatan houseman yang dijalankan selama dua tahun, jadi tidak salah jika mereka mengikuti program tagging ini sebagai persiapan diri dan menambah pengalaman.

"Selain itu, bagi yang mengikuti program berkenaan, saya yakin mereka akan mengetahui segala perjalanan dalam bidang perubatan dengan lebih jelas serta membantu mereka untuk lebih cekap dalam kerja," katanya pada sidang media selepas merasmikan Karnival Kerjaya dan Latihan Penjagaan Kesihatan Bersepadu (IHICD) di Kolej Tun Syed Nasir Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Kuala Lumpur.

Program sehari itu bertujuan memberi pendedahan kepada pelajar perubatan berkenaan industri penjagaan kesihatan.

Dr Hilmi berkata, pihaknya kini masih menyediakan garis panduan dalam program tagging sebelum ia dilaksanakan.

"Program ini juga sebagai langkah mengatasi masalah yang berlaku ketika houseman, di mana 30 peratus tidak lulus atau sangkut dalam latihan.

"Keadaan yang berlaku turut memberi masalah kepada graduan baru yang mahu mengikuti houseman apabila tempat latihan khususnya di hospital awam sudah penuh dengan mereka yang perlu menambah jangka masa houseman," katanya.

Menurutnya, program tagging itu dapat dijalankan di hospital atau klinik kesihatan yang tidak menyediakan houseman.

"Namun, program ini bukanlah wajib diikuti dan mereka juga tidak dibayar sebarang gaji.

"Ia lebih kepada program persediaan supaya graduan tidak membuang masa begitu saja sebelum mendapat tempat houseman," katanya.

- Harian Metro

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90