Top Ad 728x90

, ,

KL Tersenarai 100 Bandar Paling Dilawati

Euromonitor International mendedahkan senarai 100 bandar sebagai destinasi terbaik untuk dilawati pada 2017 di World Travel Market (WMT) yang merupakan peneraju acara pelancongan global.

Laporan tahun ini memfokuskan bagaimana trend pelancongan masa hadapan adalah cabaran dan peluang yang dihadapi oleh setiap bandar dunia.

Menurut laporan itu, bandar di negara Asia mendominasi senarai 10 teratas kerana peningkatan jumlah pelancong dari negara China.

Laporan itu mendedahkan Hong Kong adalah bandar yang paling dilawati di dunia diikuti Bangkok di tempat kedua.

Penganalisis Perjalanan Senior di Euromonitor International, Wouter Geerts berkata, Asia Pasifik adalah kawasan paling menyerlah dalam meneraju perubahan pelancongan.

"Kami menjangkakan kawasan itu akan terus meningkat sehingga dekad seterusnya.

"Kami juga menjangkakan Singapura akan mengambil alih posisi London sebagai bandar ketiga paling dilawati pada 2025," ujarnya.

Berbeza dengan Eropah, bandar-bandar di sana dibanjiri imigran berikutan krisis Brexit dan sering diancam dengan serangan pengganas.

Bandar seperti Greece di Itali dan Sepanyol pula mengaut keuntungan kerana pergolakan yang berlaku di Timur Tengah dan Utara Amerika.

Dalam pada itu, bandar-bandar di Timur Tengah dan Utara Amerika mengalami kemerosotan sejak beberapa tahun lepas.

Namun, data Euronomitor menjangkakan bandar-bandar itu akan kembali pulih bermula pada 2017.

Sewaktu bandar-bandar di Timur Tengah dan Utara Amerika berhadapan dengan isu seperti perang dan perebutan sempadan, bandar sub-Sahara, Afrika mengambil langkah membuka sempadan dan berkoloborasi dengan Kesatuan Rakyat Afrika untuk pelan ke arah tiada persempadanan.

Dalam pada itu, New York, menjadi satu-satunya bandar di Amerika Syarikat yang tersenarai dalam ranking 10 teratas pada tahun ini.

Berikut merupakan senarai 10 bandar paling dilawati:
Hong Kong: 26.6 juta pelawat, Bangkok: 21.2 juta pelawat, London: 19.2 juta pelawat, Singapura: 16.6 juta pelawat, Macau: 15.4 juta pelawat, Dubai: 14.9 juta pelawat, Paris: 14.4 juta pelawat, New York: 12.7 juta pelawat, Shenzen: 12.6 juta pelawat dan Kuala Lumpur: 12.3 juta pelawat.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90